mitjanaEl conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generlitat de Catalunya, Santi Vila, ha presentat avui a alcaldes del Berguedà, la Cerdanya i l’Alt Urgell la proposta d’ampliació de la C-16 (Eix del Llobregat) entre Berga i Bagà, que té com a objectiu millorar-ne la capacitat i resoldre els problemes de congestió puntuals que registra aquesta via. L’actuació consisteix, concretament, en la construcció d’un tercer carril reversible i la instal·lació d’un innovador sistema de mitjana mòbil en un tram que abasta 21 quilòmetres.

El projecte respon a la voluntat de resoldre les necessitats de mobilitat en aquest entorn de la C-16 i els fluxos de trànsit que s’hi registren. Entre Berga i Bagà hi circulen diàriament de mitjana entre 6.500 i 11.800 vehicles, amb puntes de trànsit d’uns 19.100 els caps de setmana d’hivern –amb un comportament asimètric: els divendres i dissabtes, es concentra en sentit nord, i els diumenges, en sentit contrari.

La proposta presentada avui consisteix en la formació d’un tercer carril en tot el recorregut de la C-16 entre el nord de Berga i l’inici de la concessió del túnel del Cadí, a Bagà. Aquest tercer carril és reversible; s’utilitzaria en un sentit o en un altre de la circulació en funció de les necessitats del trànsit.

Per separar els sentits de la marxa amb condicions de seguretat, s’ha previst la instal·lació d’un sistema de barrera mòbil de formigó, pioner a l’Estat espanyol. Concretament, una màquina desplaça transversalment la barrera de formigó d’un costat a un altre, en una operació que es pot dur a terme sense interrompre el trànsit i amb una durada màxima de 2h. Aquest mètode s’ha aplicat a diverses ciutats de països anglosaxons per facilitar els moviments regulars d’automòbils entre les àrees residencials i els centres de negocis.

Actualment, la C-16 entre Berga i Bagà ja compta amb diversos trams que tenen un tercer carril, que s’aprofitaran. L’obra comporta l’adaptació d’aquests trams i l’ampliació de la calçada on hi ha dos carrils, inclòs l’eixamplament de cinc túnels i diversos viaductes i la construcció de set enllaços a diferent nivell –que evitaran els girs a esquerra a nivell actuals, amb la consegüent millora en la seguretat i en l’accessibilitat. El projecte es completa amb la instal·lació de la barrera, la màquina de transferència, la senyalització i els sistemes de seguretat viària corresponents.

El projecte constructiu que detallarà l’actuació proposada estarà redactat la primavera de 2015. Es preveu que l’ampliació de la C-16 entre Berga i Bagà pot entrar en servei el 2017, amb una inversió estimada en uns 100 MEUR.

La C-16 és una via de peatge entre Barcelona i Manresa i autovia des d’aquest punt fins a Berga. L’últim tram que s’ha desdoblat, mitjançant concessió d’obra pública, és el Puig-reig-Berga, amb un pressupost de 237 MEUR. Fa uns anys, la Generalitat va presentar l’estudi del desdoblament del tram Berga-Bagà que, ateses les característiques orogràfiques de l’entorn, comportava la construcció d’una via de nou traçat amb nombrosos túnels i viaductes i suposava un cost d’uns 700 MEUR. Aquesta xifra és similar al desdoblament de tot l’Eix Transversal, de fins a 150 quilòmetres de longitud.

Amb aquesta proposta es vol aprofitar al màxim la infraestructura actual, garantir la seguretat viària i permetre que millori la capacitat i fluïdesa del trànsit, amb un cost i un termini més assumibles.

Millores en la seguretat viària curt termini

D’altra banda, el conseller Santi Vila ha anunciat també avui una actuació de seguretat viària a curt termini que el Departament té prevista a la C-16, concretament en un tram de 15 quilòmetres entre Berga i Guardiola de Berguedà. Els treballs tindran com a objectiu revisar l’estat del ferm i la senyalització, així com redistribuir els carrils de la calçada per facilitar els moviments dels vehicles amb unes condicions millors de seguretat.

Territori i Sostenibilitat ha iniciat recentment la redacció del projecte que concretarà les actuacions a dur a terme. Els treballs abastaran des de millores en la senyalització (tant vertical i horitzontal com la d’orientació) i l’abalisament com la revisió dels trams d’avançament i els carrils addicionals. El cost previst de l’obra, que s’executarà el 2015, s’estima en 2 MEUR.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada