Queda regulat el funcionament i l’activitat dels prestadors de serveis de digitalització qualificada

Infografia que representa la digitalització de documents (Kjpargeter - Freepik)
Infografia que representa la digitalització de documents (Kjpargeter – Freepik)

El Consell de Ministres ha aprovat el Decret de digitalització qualificada, que regula el funcionament i l’activitat dels prestadors de serveis de digitalització qualificada. L’entrada en vigor es preveu en sis mesos a comptar de la seva publicació al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra (BOPA) i, per a facilitar l’aplicació del decret, s’ha elaborat la guia d’ús que es podrà trobar al lloc web de la Comissió Nacional d’Acreditació (CNAC).

El ministre de Finances i portaveu de l’Executiu en funcions, Cèsar Marquina, ha explicat que –segons la Llei de certificació i confiança electrònica– la digitalització de documents electrònics té la consideració de servei de confiança electrònica, quan constitueixen activitats relatives a la creació, verificació i validació de documents electrònics.

Un servei de confiança electrònica és qualificat quan el servei garanteix l’autenticitat, la integritat, la irrefutabilitat i no rebuig, i la data i hora en la qual existeixen els documents o informacions. Per la seva part, la digitalització es defineix com el procés tecnològic que permet l’obtenció d’un o diversos fitxers electrònics que contenen la imatge codificada, fidel i íntegra d’un document en suport paper a través de tècniques fotoelèctriques d’escaneig o qualsevol altre que pugui existir.

Per tant, la digitalització i en concret la digitalització qualificada es pot convertir en una esglaó important durant el període de transició dels procediments basats en el paper cap al món digital.

Així doncs, tal com ha detallat el ministre en funcions, el present decret regula el règim d’homologació per als prestadors de serveis de digitalització qualificada, podent-se homologar tant entitats que vulguin prestar el servei per a tercers com per a elles mateixes. Així mateix, el text estableix el procediment de digitalització qualificada que permet considerar els documents resultants com a còpies autèntiques i equivalents als documents en paper originals i poder substituir-los.



Aprovació del Decret d’arxiu qualificat

El Govern també ha aprovat el Decret d’arxiu qualificat, que té com a finalitat concretar els objectius de la preservació i conservació digital a llarg termini, i definir les funcionalitats bàsiques que ha de complir la plataforma d’arxiu per a poder restar un servei d’arxiu qualificat. L’entrada en vigor es preveu en sis mesos a comptar de la seva publicació al BOPA i, per a facilitar l’aplicació del decret, s’ha elaborat la guia d’ús que es podrà trobar al lloc web de la Comissió Nacional d’Acreditació (CNAC).

D’acord amb la Llei de certificació i confiança electrònica, la custòdia i preservació d’objectes digitals té la consideració de servei de confiança electrònica, quan constitueixen activitats relatives a la custòdia i conservació de documents electrònics.

Un servei de confiança electrònica és qualificat quan garanteix l’autenticitat, la integritat, la irrefutabilitat i no rebuig, i la data i hora en la que existeixen els documents o informacions.

El servei d’arxiu qualificat té per objectiu garantir la preservació i conservació a llarg termini dels objectes digitals que es custodien, mitjançant tècniques i processos que permetin garantir la permanència de la informació digital mantenint les seves característiques fonamentals d’integritat, autenticitat i usabilitat.

TOTES LES NOTÍCIES