El proper diumenge 6 de maig es clourà la segona edició del Festival Internacional de Cinema d’Autor de Barcelona D’A 2012 amb la projecció de la candidata als Oscar per Canadà Profesor Lazhar de Philippe Falardeau. La projecció de la cinquena pel·lícula d’aquest director quebequès tindrà rang de preestrena a Catalunya després d’haver aconseguit també el premi al millor guió i el premi de la crítica al passat festival de Valladolid per explicar la història d’un professor de primària d’origen algerià que treballa en una escola canadenca.
El darrer cap de setmana del festival dona l’oportunitat de veure encara una mostra ben representativa de la diversitat de mirades que conformen un anomenat cinema d’autor difícilment mesurable. Totes les seccions del festival romanen activades fins el mateix diumenge dia 6 de maig i d’aquesta manera es poden recuperar grans títols de la secció principal DIRECCIONS des del divendres dia 4 com l’elegant, melancòlic i vaporós melodrama britànic de Terence Davis The deep blue sea; l’intens i visceral alè de tragèdia grega que emanen d’unes relacions familiars en una suburbial Lisboa a Sangue do meu sangue en una extraordinària realització del portuguès Joao Canijo; l’aproximació al musical a través de la relació d’una mare i una filla al llarg del temps a Les bien-aimés del francès Christophe Honoré; o el documental que explora les profunditats de l’ésser humà a través del seguiment de dos condemnats a mort a Into the abyss de l’alemany Werner Herzog.
En aquesta mateixa secció tindrem la inquietud, tristesa i soledat que transmeten els plans tancats d’uns animals engabiats així com l’absència de narració a Bestiaire del canadenc Denis Côté; el drama criminal profundament humà i existencial que sorgeixen de les imatges contemplatives contingudes a Once upon a time in Anatolia del multipremiat director turc Nuri Bilge Ceylan; o la senzillesa d’un auster melodrama protagonitzat per una dona abandonada durant una trastornada jornada que ajuda a transmetre una esperançada connexió amb el flux continu d’altres vides a O abismo prateado del brasiler Karim Aïnouz.
Dins de la secció paral·lela TALENTS, consagrada a nous i prometedors directors que han recollit guardons per festivals d’arreu, cal no perdre’s el torbador thriller de ressonàncies polítiques i mafioses El estudiante de l’argentí Santiago Mitre ambientat en una universitat argentina dominada per grups de pressió acadèmics, favoritismes i prebendes, corrupcions i gremialisme, lluites de poder i control de deganats. Interessant resulten els jocs metacinematogràfics continguts a Romance Joe del sud-coreà Lee Kwang-kuk en què diferents històries es troben, es solapen i es perden de forma laberíntica en un relat d’influències fantàstiques com l’Alícia al País de les Meravelles tot i una realització en format digital extremadament plana. El que si treu gran profit de la realització en format digital és el director britànic Andrew Haigh que imprimeix una qualitat i una bellesa sorprenent a les seves poderoses imatges de la seva esplèndida història de breu encontre romàntic de caire homosexual a Weekend.
En aquesta secció TALENTS trobem la provocadora i ambigua proposta Loverboy del romanès Catalin Mitulescu en què s’esbossa en clau naturalista com alguns amors adolescents desemboquen en les xarxes de les màfies de la prostitució gràcies a la feina de joves seductors que enamoren a incautes noies per després desempallegar-se d’elles a canvi de diners. Indispensable també resulta la visió de l’opressiu, sòrdid i brutal thriller Bullhead del belga Michael R. Roskam que té com a protagonisme el tràfic de substàncies de les màfies d’engreixament de bestiar de granja que adquireix aires de tragèdia personal quan es creua amb les seqüeles d’un acte abjecte d’infantesa.
El Festival Cinema d’Autor oferirà aquests darrers dies una sessió especial centrada en la projecció de la premiada Stopped on track de l’alemany Andreas Dressen en caràcter de preestrena a Catalunya en què es segueix el corprenedor trajecte vers la mort d’un malalt terminal i les seves problemàtiques relacions en l’entorn familiar. Resulta convenient assenyalar que en el marc de la Filmoteca de la Generalitat de Catalunya es desenvolupa paral·lelament la retrospectiva conjunta amb el D’A consagrada a la realitzadora francesa Claire Denis pràcticament inèdita en les nostres sales de cinema. Podeu consultar horaris i programació per la recta final del festival a www.cinemadautor.cat
Per Joan Millaret Valls / ACPG – Redacció