Prevenir el sobrepès i l’obesitat des de petits

El nombre d’adults i nens amb sobrepès i obesitat està augmentant a tot el món. Els últims anys, fins i tot es parla de “epidèmia”. Igualment, estudis recents duts a terme a Catalunya i altres comunitats de l’Estat espanyol també indiquen que això mateix està succeint aquí, molt especialment en els nens.

Hi ha dos aspectes característics de l’estil de vida actual que influeixen decisivament en l’aparició de sobrepès i obesitat: l’alimentació desequilibrada i l’escassa activitat física.

L’excés de pes durant la infància i l’adolescència estan fent que malalties com la diabetis, la hipertensió arterial i l’artrosi es manifestin més sovint en la gent jove. A més, un nen amb excés de pes té moltes possibilitats d’esdevenir un adult obès.

Activitat física: tots i cada dia! Tots els nens han de ser actius cada dia. Els nens petits ja ho són, només cal facilitar-los que ho continuïn sent.

Fer-los caminar i pujar escales per als desplaçaments diaris, la gent gran també es beneficiaran.

Quan s’escullin activitats extraescolars, s’ha de procurar que siguin “físicament actives”, respectant les preferències dels nens si les tenen. No s’han d’acceptar excuses per no anar i si finalment l’activitat no li agrada, substituir-la per una altra més satisfactòria.

Quan es planifiquen els caps de setmana, dedica un temps a propostes “actives”, com per exemple: passejar, caminar, jugar a pilota, anar en bicicleta o fer algun esport.

¡Divertertir fent exercici! En aquestes edats, la família és el principal referent.

Procura limitar el temps que passen davant de la televisió, consola o altres jocs sedentaris.

Si el nen té excés de pes. Independentment de les habilitats de cada un, sempre es pot trobar una activitat adequada i prou divertida per a cada edat i característiques individuals.

Si cal, busca ajuda en els professors, entrenadors, pediatres, etc.

La finalitat de l’activitat sempre ha de tenir una vessant lúdica i no exclusivament competitiu.

A la taula. En l’adquisició d’hàbits alimentaris, juga un paper molt important l’aprenentatge per imitació dels pares, germans, avis i cuidadors.

La dieta mediterrània, que és la que s’ha fet tradicionalment al nostre país, està considerada com una de les més idònies per a la salut. Però a poc a poc ens estem allunyant: per tant, s’ha de recordar i reforçar determinades conductes.

Quants menjars han de fer els nens?

És convenient fer 3 àpats principals: esmorzar, dinar i sopar, i 2 o 3 complementàries: esmorzar de mig matí, berenar i ressopó. És molt important respectar l’horari dels àpats i no saltar-se cap, d’aquesta manera no serà necessari “picar alguna cosa” entre hores.

Què s’ha de menjar?

Al llarg del dia s’ha de procurar menjar de tot, de forma equilibrada i ben variada tant en ingredients com en la forma de preparació. Per això, el millor és planificar els àpats.

Afavoreix que beguin aigua, tant a la taula com al llarg del dia.

Dos dels àpats principals haurien d’incloure alguna verdura (cuita o crua) o llegum, encara que sigui com a acompanyament.

Hem de prendre com a mínim 2-3 peces de fruita al dia i procurar que quedi establert com a postres dels àpats o com a ingredient dels àpats complementàries.

Són recomanables 2-4 racions de lactis al dia, prioritzant la llet, els iogurts i els formatges sobre altres derivats t postres làcties més rics en greixos (una ració equival a una tassa de llet, 2 iogurts o 40 grams de formatge).

Tot i que es poden menjar tot tipus de carns, peixos i ous, procura evitar els talls més greixosos.

S’ha de limitar la freqüència amb què es prenen determinats aliments com begudes refrescants, dolços, llaminadures, pastisseria, gelats, pastissos, ja que tenen un contingut calòric molt alt. Procura que aquests aliments no adquireixin un valor de premi o recompensa.

Quina quantitat?

El volum de les racions per als nens ha de ser menor que la dels adults, tot i que això variarà en funció de l’edat.

Com s’ha de menjar?

Menjar ha de ser una activitat plaent i social, i això s’aprèn de petit. Procura fer un àpat principal en família. Evita que els nens mengin distrets (televisió, jocs, vídeos, “game boys”), perquè coneguin el que mengen. També és molt important procurar que s’impliquin en el procés de preparació i elaboració dels àpats.

Si el nen té excés de pes, és important no sotmetre’l a dietes hipocalòriques (baixes en calories) dràstiques, per aconseguir una disminució ràpida de pes. Pot ser contraproduent i perillós. Parla amb el pediatre que t’orientarà. L’excés de pes no és un problema exclusiu del nen, és un assumpte de família.

Canviant els hàbits pas a pas. S’ha de tenir clar que la decisió ha de ser ferma.

Marca’t un objectiu o una situació ideal. Decideix quines coses pots i vols fer.

Planifica la introducció de canvis de forma gradual.

Busca ajuda: en l’equip de pediatria, l’escola, clubs esportius.

Comença i torna a començar les vegades que facin falta! És molt important gaudir del menjar i fer activitats que ajudin a sentir-nos i estar millor.

Quan s’ha de començar a actuar?

Si en un nen de 4 a 7 anys es detecten indicis d’aquests trastorns, cal que el pediatre avaluï la situació i la família posi en marxa les mesures necessàries.

Si als 8-9 anys un nen o nena presenta excés de pes, s’ha de ser més radical, ja que a partir d’aquesta edat es fa més difícil invertir el procés que portarà a l’obesitat i als trastorns de salut.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *