seguretat viaria

Del 2013 al 2014 el nombre de morts en accidents de carretera només ha baixat un 1% a tota la UE. El 2014 el nombre de morts ha variat força d’un Estat membre a un altre; n’hi ha on ha disminuït força, però també on ha crescut. La petita millora registrada respecte de l’any passat no fa sinó reiterar la necessitat de fer més esforços per atènyer l’objectiu estratègic de reduir a la meitat el nombre de morts a la carretera de cara al 2020.

Després de dos anys en què ha disminuït força el nombre de morts a les carreteres europees, els primers informes del 2014 són decebedors. Segons les xifres que avui publiquem, el nombre de víctimes mortals en accidents de trànsit només ha baixat a l’entorn de l’1% respecte del 2013, que cal comparar, però, amb la disminució del 8 % que es va aconseguir el 2012 i el 2013. Segons les estadístiques, en els vint-i-vuit Estats membres hi va haver el 2014 un total de 25 700 víctimes mortals a la carretera. Tot i que aquestes xifres representen 5.700 víctimes menys que el 2010, és cert que no s’ha assolit l’objectiu que ens havíem plantejat. A l’annex hi trobareu totes les dades.

«Es trist i difícil d’acceptar que gairebé setanta europeus morin cada dia a les nostres carreteres i que n’hi hagi molts més de ferits greus. Les xifres que avui publiquem són una crida d’atenció. Rere les xifres i les estadístiques hi ha el dol de marits, esposes, pares, fills, germans, col·legues i amics. També ens recorden que la seguretat viària demana una atenció constant. Cal que els propers anys intensifiquem els esforços per atènyer l’objectiu de la UE de reduir a la meitat el nombre de morts a la carretera d’aquí al 2020. Hem de treballar junts per aconseguir que més persones tornin a casa sans i estalvis. Aquesta és una de les meves prioritats i també ho ha de ser dels governs de tots els Estats membres», ha declarat avui la comissària europea de Transports, Violeta Bulc.

El 2014 les estadístiques de cada Estat membre (vegeu l’annex) fan palès que el nombre de morts a la carretera continua variant molt d’un Estat membre a un altre. El 2014 la mortalitat mitjana en accidents de carretera per milió de habitants a la UE va ser de 51 morts. Malta, els Països Baixos, Suècia i el Regne Unit continuen registrant els índex d’accidents mortals de carretera més baixos amb menys de 30 morts per milió de habitants. Hi ha quatre països que continuen registrant, però, uns índex de mortalitat de més de 90 morts per milió d’habitants: Bulgària, Letònia, Lituània i Romania.

Tot i així, les xifres que avui publiquem demostren que des del 2010 ha baixat en un 18,2% el nombre total de víctimes mortals a les carreteres de la UE. Hi ha Estats membres que al llarg dels anys han registrat una millora de la seguretat viària per damunt de la mitjana; és el cas de Grècia, Portugal i Espanya; val a dir també que Dinamarca, Croàcia, Malta, Xipre, Romania, Itàlia, Eslovènia i la República Txeca han registrat una disminució del nombre de morts a la carretera per damunt de la mitjana de la UE durant el període 2010-2014.

Mesures i objectius de la seguretat viària
Per atènyer l’objectiu estratègic d’haver reduït de cara al 2020 a la meitat el nombre de morts a la carretera, cal fer encara més esforços. La majoria de les mesures que tenen a veure amb la seguretat viària es fan a nivell local o nacional mitjançant, per exemple, el control per part de la policia del compliment de les normes de trànsit, campanyes educatives o la creació i manteniment d’infraestructures. La UE hi contribueix aprovant legislació i recomanacions sobre qüestions d’interès comú com ara els requisits mínims de les inspecciones tècniques de vehicles o l’harmonització de les normes tècniques.

Propers passos de la Comissió:
Redactar un informe provisional sobre la política de seguretat viària de la UE per fer-ne balanç i establir un programa d’actuació per als propers cinc anys; la publicació de l’informe està prevista per al mes de maig del 2015.

Continuar analitzant les lesions greus que es pateixen en els accidents de trànsit; aquesta tardor està previst encetar un estudi per avaluar les mesures que es podrien prendre per pal·liar aquesta mena de lesions.

Revisar la normativa sobre la formació i les qualificacions necessàries dels conductors professionals; a finals del 2016 s’aprovarà una proposta de la Comissió en aquest sentit.
Revisar el marc europeu sobre la gestió de la seguretat de les infraestructures; a finals del 2015 s’aprovarà una altra proposta de la Comissió en aquest sentit.

Per Comissió Europea / AMIC – Redacció

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada