La  reunió de la Comissió Nacional de Prevenció de la Violència de Gènere i Domèstica que s’ha celebrat aquest dimarts ha servit per continuar avançant en les mesures per a la prevenció i l’actuació en casos de violència de gènere i domèstica. D’aquesta manera, tal com ha comentat el ministre d’Afers Socials, Justícia i Interior, Xavier Espot, el proper mes el telèfon 181 passarà a ser atès les 24 hores per personal d’Afers Socials que ha estat especialment format i, per tant, més enllà de les emergències també podrà donar assessorament i consell a les víctimes. També es treballa perquè les víctimes rebin un advocat d’ofici que els permeti ser presents en la causa independentment de l’acció del ministeri fiscal.

A més, aquesta atenció lletrada serà gratuïta en casos de violència econòmica. De manera paral·lela, es treballa en la millora dels protocol per elaborar una guia de col·laboració entre els diferents actors implicats. Des del mes de gener i fins al maig, el volum de delictes relacionats amb la violència es mantenen, segons Espot, però en canvi augmenten les persones ateses pel servei d’atenció a les víctimes de violència de gènere i domèstica, que passen “d’una trentena a una cinquantena”, tal com ha indicat el ministre, que ho ha atribuït als protocols de derivació existents.

La Comissió Nacional de Prevenció de la Violència de Gènere i Domèstica ha celebrat aquest dimarts la tercera reunió des de la seva constitució (el març del 2016). La trobada ha servit per continuar avançant en el disseny de les mesures per a la prevenció i l’actuació en casos de violència de gènere i domèstica. Entre les qüestions que s’han posat sobre la taula ha estat el fet que a partir del mes vinent el telèfon d’atenció a les víctimes, el 181, estarà atès les 24 hores per personal d’Afers Socials, amb la qual cosa podrà atendre no només urgències sinó altres consultes, i també s’ha exposat la intenció de modificar el reglament d’assistència i defensa a les víctimes, de tal manera que puguin tenir sempre un lletrat d’ofici per poder-se personar a la causa.

El ministre d’Afers Socials, Justícia i Interior, Xavier Espot, ha posat en relleu que pel que fa al telèfon d’atenció a les víctimes, a banda d’atendre les emergències, també es podrà donar “assessorament i consell”, ja que el personal que atendrà aquest telèfon ha rebut, a més, una formació específica. Fins ara aquest servei era atès per personal d’Afers Socials de 9 a 17 hores i, a partir d’aquesta hora, es derivava a la policia.

Pel que fa a la modificació del reglament d’assistència i defensa a les víctimes, Espot ha destacat que significa un “pas endavant important”, ja que permetrà que, a banda del ministeri fiscal, en les causes per violència de gènere la “víctima pugui personar-se” i el seu advocat pugui fer un seguiment i “participar de manera activa” en el procés. A més, aquestes víctimes podran gaudir de justícia gratuïta, tot i que la seva situació patrimonial no ho requeriria si pateixen violència econòmica.

Pel que fa a les xifres, Espot ha destacat que entre el mes de gener i el maig hi ha una “estabilitat en les intervencions” policials i, per tant, les infraccions penals en relació a la violència de gènere i domèstica es mantenen estables. En canvi, les persones ateses pel servei d’atenció a les víctimes de violència de gènere i domèstica augmenten, ja que passen “d’una trentena a una cinquantena”, tal com ha indicat el ministre, que ha manifestat que això “obeeix a un major nombre de derivacions”, ja que a través dels convenis de col·laboració i protocols que s’han establert entre els diferents actors implicats es considera que els hi arriben més casos. Fins ara, ha recordat, existien protocols però s’han “revisat i millorat”. Per exemple, amb la policia ja n’hi ha un en marxa que suposa, entre d’altres, que la víctima pugui fer la denúncia en un espai reservat i que, de manera automàtica, se li ofereixi la intervenció dels professionals del servei d’atenció a la víctima per al seu acompanyament. Tots aquests protocols han d’acabar derivant en una guia de col·laboració de la qual ja hi ha un primer esborrany.

ANA

1 comentari

  1. Molt bona iniciativa, ja era hora de donar un servei com Déu mana a les persones. Tot i que encara falta molta informació sobre aquests serveis.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada