Onze joves del país protagonitzen el primer concert Jonca Bàsic

La Jove Orquestra Nacional de Cambra d’Andorra (Jonca) oferirà per primer cop un concert Jonca Bàsic, titulat Grans obres, joves talents, en el qual participaran onze joves músics d’Andorra. L’actuació tindrà lloc el dissabte 19 de desembre, a les 19.30 h, al vestíbul del Consell General d’Andorra.

La proposta musical Jonca Bàsic és una novetat d’enguany, que segueix el procediment emprat amb l’ONCA Bàsic: creació i organització de grups de cambra formats per membres de la Jonca o afins a les activitats de la jove orquestra, tutelats per músics de l’ONCA i amb programes adaptats al nivell dels integrants i a la formació orquestral. Per a la primera edició, es compta amb la tutela del violí de l’ONCA Jordi Coll, que s’encarregarà del treball de formació.

Les dues formacions orquestrals que participaran al primer Jonca Bàsic han estat seleccionades conjuntament pel professorat de l’Institut de Música del Comú d’Andorra la Vella, David Sanz, Míriam Manubens i Jordi Gendra, per la direcció artística de la Fundació ONCA, Gerard Claret, i pel tutor de l’ONCA, Jordi Coll.

El primer grup de cambra, que interpretarà el Quartet amb flauta núm. 1 en re major, K 285 de Mozart, serà integrat per Ariana Daza (violí), Esteve Ticó (viola), Jordi Albelda (violoncel) i Perancha Domingo (flauta), membres actius de la Jonca. En paraules de Jordi Coll “el 1777, Mozart és un jove compositor que dimiteix del seu lloc com a concertino de l’orquestra de la Cort de Salzburg. Té 21 anys. Vol conèixer món i donar-se a conèixer. Viatjar. Divertir-se. Cap a finals d’any, a Manheim, l’holandès Ferdinand de Jean, un cirurgià i flautista afeccionat, li encomana quatre concerts i sis quartets amb flauta. Mozart, quinze dies després, el matí de Nadal, dóna per acabada la primera obra, que es presenta avui”.

La segona formació, integrada per Jordi Roig i Sara Farran (violins), Carmen Mascarell (viola), Olga Palou (violoncel), Marta Ferreira i Quim Gras (guitarres) i Lluís Andrés (piano), interpretaran el Concert per a dues mandolines, en sol major, RV 532 de Vivaldi. En aquesta ocasió, la majoria dels músics també formen part de la Jonca, i en el cas de les guitarres, la viola i el pianista, són músics assidus de les activitats organitzades amb les escoles de música (Concert de primavera, Concert de Santa Cecília i tallers formatius). Tal com ens indica Jordi Coll, “en la Itàlia de principis del segle XVIII, i a Venècia en particular, hi havia una activitat musical frenètica. Compositors, instrumentistes i, sobretot, cantants, es van desplegar per tot Itàlia i tot Europa per satisfer el gust creixent per la música en l’estil italià brillant. Alhora, gent d’arreu acudia a la República de Venècia, atrets per la seva cultura cosmopolita i les famoses celebracions plenes de diversió, com el Carnaval. Pròspers espectacles musicals de la ciutat anaven des dels primers teatres d’òpera pública d’Europa a acadèmies científiques o institucions religioses i seculars, com la Basílica de Sant Marc i L’Ospedale della Pietà, un orfenat de nenes, on el compositor Antonio Vivaldi va treballar com a mestre de violí. La varietat inesgotable de ritmes de Vivaldi, el color distintiu de les seves harmonies i el virtuosisme del solista són tan captivadors per a nosaltres com ho van ser per als seus contemporanis. Un dels seus concerts instrumentals més aclamats és el Concert per a dues mandolines en sol major, sovint també interpretat amb dues guitarres. Vivaldi dóna a aquests instruments un paper protagonista que a l’època habitualment no tenien”.

Les sessions de treball per preparar el concert es duran a terme en diferents jornades: el dissabte 12 de desembre, de les 10 a les 13.30 h i de les 16 a les 19.30 h, es realitzaran els assajos per grups. El dissabte 19 de desembre de les 10 a les 13.30 h es duran a terme els darrers assajos parcials, i de les 16 a les 18.30 h serà el torn de l’assaig general. El concert s’estrenarà a les 19.30 h. Totes les sessions seran dirigides per Jordi Coll a les instal·lacions del Consell General.

La Fundació ONCA compta amb la col·laboració del Consell General d’Andorra i de l’Institut de Música del Comú d’Andorra la Vella.

El concert és d’entrada gratuïta.

Jordi Coll

Comença la seva formació musical a l’Escolania de Montserrat sota la direcció d’Ireneu Segarra i continua els seus estudis musicals al Conservatori Superior de Barcelona, on és alumne de violí d’Eva Graubin. Posteriorment es trasllada a Holanda per estudiar al Koninklij Conservatorium de l’Haia. Allà és on obté la llicenciatura de violí amb Mieke Biesta i Kees Hülsmann –solistes de la Rotterdam Philharmonic–, i on cursa un postgrau de música de cambra amb K. Hülsmann i també metodologia d’ensenyament del violí i direcció amb el reconegut pedagog i director Qui van Woerdekom.

Pel que fa a la seva activitat professional, ha estat membre del Trio Artabria, el Quartet Mondrian i el Quartet Dialogue, amb els quals va ser premiat als concursos de Joventuts musicals o al Montserrat Alavedra. Amb aquests grups va actuar a Holanda, Suècia, França, Alemanya, Bèlgica, Itàlia (Festival de Treviso) i també al País Basc, Galícia, Andalusia (Festival de Granada, Sevilla), València, Madrid o als Festivals de Torroella de Montgrí i Perelada.

Ha col·laborat amb orquestres com ara: Barcelona216, l’Orquestra Ciudad de Granada, la Real Filharmonía de Galicia, l’Orquestra de Barcelona i Nacional de Catalunya, l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu o l’Orquestra Pablo Sarasate de Pamplona.

En el camp de la música antiga ha actuat i gravat amb La Caravaggia, l’Orquestra Barroca de Sevilla o Al Ayre Español. En relació amb la música contemporània cal destacar l’estrena a l’Auditori de Barcelona de l’obra Shatter Cone per a violí i electrònica de P. Kokoras l’any 2005 dins del Festival de la ICMC. Des de l’any 2000 és membre de l’Orquestra Nacional Clàssica d’Andorra (ONCA) i actualment és també director de l’orquestra simfònica i professor de violí al Conservatori Professional de Música de Manresa.

TOTES LES NOTÍCIES