Obre al trànsit el nou túnel de Tresponts

El ministre Filloy fent una fotografia al túnel de Tresponts abans que s'obrís al trànsit
El ministre Filloy fent una fotografia al túnel de Tresponts abans que s’obrís al trànsit. Foto: LdA

El túnel de Tresponts a la C-14 a l’Alt Urgell s’ha obert aquest divendres al trànsit. És la infraestructura més important executada en els últims anys en aquest àmbit territorial. Aquest túnel és l’element emblemàtic de les obres de millora de la C-14 entre Organyà i Montant de Tost que ha dut a terme el Departament de la Vicepresidència i de Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat de Catalunya amb una inversió de més de 35 MEUR. Aquesta actuació respon al compromís del Govern català amb la millora de les comunicacions en aquest àmbit per a garantir l’equitat territorial i afavorir-hi el capital social. En aquest sentit, en els últims anys està executant actuacions o té en desenvolupament en altres vies com la C-28, l’eix de Comiols, la C-462, per valor de prop de 250 MEUR.

El túnel de Tresponts, que té una longitud d’1,3 quilòmetres, permet evitar un tram especialment sinuós de la C-14 i s’emmarca en unes obres que han consistit en el condicionament de la C-14 en un tram de tres quilòmetres, on la carretera discorre per un terreny accidentat a través del congost de Tresponts. A més de donar més seguretat i comoditat en la conducció, aquesta infraestructura afavoreix la connectivitat i, en conseqüència, contribueixen a millorar les condicions de vida i l’activitat econòmica d’un territori.

Les principals millores que s’han executat són:

  • Nou túnel de Tresponts: Aquest túnel permet evitar un tram que era especialment sinuós de la carretera, de manera que millora les condicions de seguretat i comoditat en la conducció. Té una longitud d’1,3 quilòmetres i una amplada de 12 metres. Així mateix, s’han executat dues galeries d’evacuació de 425 metres i 370 metres de longitud, respectivament, i s’han implantat sortides des del túnel a aquestes galeries d’evacuació cada 250 metres. compta amb 2 carrils de 3,5 metres d’amplada, un per sentit de la circulació, separats per una franja central d’1 metre, i els vorals i voreres corresponents. A més de les tasques de perforació i resta de treballs d’obra civil del túnel –com la impermeabilització i el drenatge, revestiment, barreres de formigó, formació de la plataforma i d’asfaltatge), cal remarcar el conjunt d’instal·lacions de control i seguretat que s’hi ha implementat.
  • Eixamplament de la carretera: Per a facilitar la seguretat i la fluïdesa de la circulació dels vehicles, s’ha eixamplat la carretera dels 7-8 metres amb què comptava fins als 10 metres d’amplada. En alguns trams, aquesta ampliació ha comportat la construcció de diversos elements d’obra civil com murs i estructures voladisses. Cal afegir també els treballs de drenatge, implantació de barreres de protecció, d’estesa de terra vegetal a les bermes de la carretera i de senyalització horitzontal i vertical de la carretera.
  • Ampliació d’un túnel existent: L’obra ha inclòs també l’eixamplament d’un túnel exitent a Montant de Tost, dels 6,5 metres que tenia als 11 metres.

TOTES LES NOTÍCIES