“Música a les Mans” , una trobada pedagògica i interactiva a Andorra la Vella

Organitzat pel Comú d’Andorra la Vella amb el suport de la Fundació ONCE, i el departament d’Ensenyament de la Generalitat, el passat cap de setmana va tenir lloc al Centre de Congressos de la capital, la VI Trobada de “Música a les Mans”.

L’activitat és una interessant forma de convivència a l’entorn de la música, i on els alumnes comparteixen espai amb els pares i els professors de la disciplina musical. El grup esta integrat per alumnes amb alguna discapacitat visual, la qual no els impedeix realitzar tots els tallers musicals i els concerts juntament amb altres alumnes dels diferents centres musicals participants: Escola de Música de Puigcerdà, Escola Municipal de Música de Castellbisbal, Escola Municipal de Música de Salou, Escola Municipal de Música de Cerdanyola, Escola Municipal de Música de Nou Barris, Escola de Música Virtèlia, Cor Jove de l’Escola de Música Pausa (Barcelona), Escola Municipal de Música de Premià de Mar, Conservatori de Badalona, Escola “Música per Viure” d’Olot, Escola Superior de Música de Catalunya, Conservatori Professional de Sabadell. Per part andorrana hi van participar, l’Orquestra de l’Institut de Música amb Jordi Abelda com a concertino-director i els International Singers, acompanyats pel pianista Marc Pià i dirigits per Robert Bailey. També van participar a la jornada pedagògica, entre altres professors, la Marina Vallcorba i la Miriam Manubens.

Al matí es va centrar en el “Taller de Body Músic”que va dirigir la professora Marta Izard. El taller Body Músic tracta de la percussió corporal i la iniciació al sistema de mapació del cos, una tècnica desenvolupada pel percussionista americà Keith Terry. Aquest músic reb influències de la música i la dansa afroamericanes, del teatre i sobretot de la percussió. Terry és un expert creatiu de dansa-teatre experimental, disciplines que li han permès crear el seu propi mètode d’expressió corporal, el Body Músic. És un exercici de fàcil comprensió per tots els alumnes, ja que es tracta de sons i variacions rítmiques que només requereixen de l’oïda i la veu, per a ser interpretats col·lectivament per alumnes de totes les edats, incloent els invidents.

A la segona part de la jornada pedagògica del matí, es va oferir la conferència “Educar les Emocions amb la Música” que va impartir el professor José Francisco Balsera, què entre altres coses va fer un repàs dels pilars de l’Educació a partir de l’Informe de la Comissió Internacional per a l’Educació al segle XXI, presentat a la Unesco pel seu president Jacques Delors, amb el títol de “L’Educació amaga un tresor”

En aquest informe Jacques Delors parla dels 4 pilars de l’Educació : Aprendre a Ser, Aprendre a Conviure, Aprendre a Fer i Aprendre a Conèixer, destacant la importància del segon pilar, la convivència.

Per altra banda, segons l’especialista, l’Educació en l’Art és una bona base per al desenvolupament de l’anomenat “Cervell musical”. La intel·ligència musical es troba a l’hemisferi dret del cervell, o sia al mateix àmbit que el sistema emocional, d’aquí que amb la música s’activa la confiança, l’autocontrol, la comunicació, etc.

I és a través de factors emocionals que es desenvolupen les habilitats musicals. També va dir que són necessàries moltes hores de treball per a obtenir bons resultats en la disciplina musical, d’aquí la recomanació als pares de donar suport als seus fills en les activitats del dia a dia.

Els pares han d’atendre les necessitats emocionals dels infants en totes les seves etapes del desenvolupament, per a garantir la maduració evolutiva de l’alumne.

El conferenciant també va referir-se a Alfred Binet ( 1857 – 1911) i el seu test d’intel·ligència que abasta: la intel·ligència “componencial”, l’experimental i la contextual. El professor de música va acabar, parlant, de la intel·ligència exitosa. Va fer algunes referències a Daniel Goleman, psicòleg i periodista científic americà, que és un dels primers autors que va tractar la “Intel·ligència Emocional” com la capacitat de conèixer les emocions, tenir-ne un autocontrol i gestionar les relacions emocionals. Goleman donava molta importància a l’empatia per sobre de la intel·ligència.

El també periodista Daniel Goleman va publicar el seu interessant estudi “Emotional Intelligence” l’any 1995 i ha servit de base per a posteriors treballs d’investigació en aquest entorn.

Després i amb el mateix lema de la conferència: “Educar les Emocions amb la Música”,

es va fer el taller complementari per als alumnes i professors de la ONCE i de l’Institut d’Estudis Musicals, un taller interactiu que es va iniciar amb una dansa francesa i els participants van ballar i cantar sota les especificacions del professor que va permetre gaudir i escoltar els “silencis” i les “pauses” que la música i la veu van marcar a cada nou moviment de la dansa.

Els assajos dels alumnes van precedir el concert que van oferir a la tarda els estudiants de les diferents escoles de Música, amb un programa molt ampli d’intervencions solistes al piano i veu, guitarra i veu, piano i bateria, djembé, etc.

I amb obres de compositors des del romanticisme de Chopin (1810 – 1849) fins la cançó

de Carlos Gardel que va interpretar l’Orquestra de l’Institut de Música del Comú d’Andorra la Vella o l’espiritual negre “ Gronxa’m estel daurat” que van cantar els International Singers.

Es va cloure el concert amb la intepretació conjunta i plegats van cantar “La Música a les Mans” composta per Gabriel Gorce, un alumne de “L’Escola Municipal de Música Issi Fabra “ de Puigcerdà, i arranjada per a coral pel músic Toni Gibert.

 

TOTES LES NOTÍCIES