El fundador de la cadena d’hipermercats francesos E.Leclerc, Édouard Leclerc, ha mort avui als 85 anys a causa d’una parada cardiorrespiratòria, segons ha confirmat l’ajuntament de la localitat del nord-oest de França en la qual residia, segons informa el diari Cinco Días.
Nascut el 20 de novembre de 1926 a la localitat de Landerneau en una família nombrosa catòlica, Leclerc es va convertir a França en una icona dels preus baixos, un símbol en el qual va fundar una potent cadena que avui s’estén per Andorra, França, Itàlia, Espanya, Polònia, Portugal i Eslovènia.
Considerat el pioner dels hipermercats a França i fundador del líder del sector al país, Leclerc va començar amb una petita botiga d’ultramarins oberta al costat de la seva esposa en un petit magatzem de la seva ciutat natal.
Allí va començar a vendre a preus de majorista productes de consum corrent, gràcies a un sistema de compra directa als productors que li va permetre economitzar despeses dels intermediaris.
“Puc fer baixar el nivell de vida un 20 per cent”, repetia el comerciant a mesura que la seva popularitat s’engrandia al país.
També se’l considera l’impulsor de l’autoservei i de la venda de productes de marca blanca, i aviat, sota el seu nom, altres comerciants comencen a obrir botigues amb el mateix concepte.
El sistema es va estendre amb rapidesa per Bretanya i aviat va donar el salt al territori nacional, on van començar a posar-li traves per considerar que suposava la fi del petit comerç.
Però Leclerc va seguir avançant amb la seva expansió i gradualment va anar guanyant judicis en aquells territoris que li impedien obrir els seus grans magatzems i a les marques que rebutjaven proporcionar-li els seus productes.
El concepte d’E. Leclerc es va anar estenent per França i va guanyar ràpidament cotes de mercat.
Molt carismàtic, acostumat a aparèixer en els mitjans de comunicació, Leclerc es definia com el defensor dels consumidors enfront dels monopolis, com va fer amb els dels combustibles en convertir-se en la primera cadena d’hipermercats a vendre’ls a preu lliure.
El 2010, el grup va tenir una facturació de 40.000 milions d’euros.
d.e.p