Mitjans de comunicació d’arreu dels Pirineus es reuneixen a la Seu d’Urgell

Uns 130 editors i professionals de mitjans de comunicació d’arreu dels Pirineus es reuneixen aquest dijous i divendres a la Seu d’Urgell per a la primera edició del Congrés Interpirinenc de Mitjans de Proximitat, que per a la seva estrena ha triat el lema “Dinamitzant el territori: model de negoci, tecnologia i comunitats”. Les ponències i activitats volen ser una oportunitat per conèixer què està passant al món dels mitjans de proximitat i mostrar les oportunitats que ofereixen les noves tecnologies per a desenvolupar nous models de negoci i dinamitzar les comunitats properes.

L’alcalde de la Seu, Jordi Fàbrega, ha donat la benvinguda als participants al nou congrés, que es duu a terme a la Sala de Sant Domènec. Fàbrega ha elogiat el paper dels mitjans de proximitat pirinencs especialment a Catalunya, on la regió de l’Alt Pirineu ocupa el 20% del territori però només té l’1% de la població, cosa que fa “que molt sovint els grans mitjans només s’interessin per allò que passa a l’àmbit metropolità i s’oblidin del Pirineu”. En aquest sentit, el batlle urgellenc ha reivindicat que un professional establert al territori sempre explicarà molt millor què hi passa enfront d’algú que s’hi apropa de manera puntual, i també ha destacat la importància d’aquests mitjans per protegir i prestigiar les diverses llengües genuïnes dels Pirineus, com ara el català, l’occità i el basc.

Jordi Fàbrega ha aprofitat la introducció per promocionar la condició de la Seu com a ciutat de congressos i esdeveniments, tot esmentant algunes cites recents com ara els Mundials de Piragüisme, la Fira de Sant Ermengol, el FeMAP, la Trobada d’Acordionistes, els Special Olympics o bé, aquesta setmana mateix, el debut del Cadí La Seu en competició europea. Per això, es mostra satisfet d’acollir aquesta nova activitat a la ciutat.

La delegada del Govern a l’Alt Pirineu i Aran, Rosa Amorós, també ha elogiat el paper que juguen els mitjans de proximitat als Pirineus perquè fan “una feina imprescindible, a nivell social, lingüístic i territorial, en un àmbit poc poblat i molt extens”, de cara a “donar a conèixer esdeveniments locals i demandes de les persones”. Amorós ha fet, per aquest motiu, una crida a aprofitar trobades com aquesta per consolidar un àmbit comunicatiu pirinenc que afavoreixi “la cohesió econòmica, social i territorial” i la relació entre les diferents parts dels Pirineus.

Entre els ponents d’aquesta primera edició hi ha representants de la cadena britànica BBC, experts com el navarrès Ramon Salaverría o membres de l’observatori de mitjans Behategia. El programa inclou també l’exposició de pràctiques periodístiques, tecnològiques i empresarials impulsades per editors de mitjans d’arreu dels Pirineus.

Els eixos temàtics del programa són la funció social dels mitjans de proximitat, el model de negoci, les mètriques aplicades als mitjans de proximitat, el paper del finançament públic i la promoció de la llengua. Les ponències, tallers i debats versaran sobre tecnologia, intel·ligència artificial i eines aplicades als mitjans. També es parlarà de la creació de bots, traduccions, podcasts, màrqueting conversacional o estudis de gènere. A més a més, es mostraran casos vinculats als nous models d’ingressos i es comprovarà que els mitjans de proximitat són uns autèntics dinamitzadors del territori amb l’explicació de casos de promoció del comerç, l’emprenedoria local i la creació de comunitats.

TOTES LES NOTÍCIES