“Misericordia”, d’Alain Guiraudie

Després de passar per la secció Canes Première del passat Festival de Canes ha arribat als cinemes la coproducció espanyola, portuguesa i francesa ‘Misericordia’ d’Alain Guiraudie. El cineasta francès responsable de films tan agosarats i desacomplexats com ’El desconegut del llac’ (2013), premi a millor direcció de la secció Un Certain Regard de Canes, o Rester Vertical’ (2016), ens presenta ara una joiosa i despreocupada murrieria. La nova cinta de Guiraudie, escrita per ell mateix, compta amb la productora d’Albert Serra, Andergraun Films.

El film arranca amb l’arribada de Jérémie Pastor (Félix Kysyl) al seu poble natal, Saint-Martial, per a assistir al funeral del seu mentor. El que havia de ser una visita ocasional es convertirà en una estada més llarga perquè passarà uns dies a casa de la vídua del difunt, Martine (Catherine Frot), convidat per ella.

Jérémie dormirà a l’habitació del fill de Martine, Vincent (Jean-Baptiste Durand), casat en una altra casa, mentre es cou una creixent enemistat entre els dos homes abans de la misteriosa desaparició de Vincent. Enmig de la pertinent investigació policial, Jérémie troba la inesperada complicitat del mossèn del poble, Grisalles (Jacques Develay). La pel·lícula de Guirauide explota la pulsió homosexual del nouvingut Jérémie que desbarata per complet l’harmonia local.

El resultat és un conte moral juganer i murri que subverteix el thriller rural en una celebració del desig i dels cossos. Un dels grans protagonistes és el bosc humit tardoral, espai tel·lúric, indret torbador, lloc de trobada casual del mossèn i Jérémie, amb l’apunt curiós i al·legòric d’uns desitjables bolets. La gràcia del conjunt prové també de les repetides trobades de tots els personatges enmig de la nit en una perpètua ronda somnàmbula. El resultat és una apetitosa, fresca i desinhibida proposta.

[do_widget id=category-posts-pro-64]