Membres de la comunitat educativa reflexionen a la Seu sobre l’escriptura

Membres de la comunitat educativa reflexionaran –entre el 12 i el 14 de maig- sobre l’escriptura en el Congrés Educació i Entorn, que se celebra a la Seu d’Urgell per 8ena vegada. El congrés s’adreça a professorat de primària, secundària i universitats, formadors, estudiants universitaris, responsables de biblioteques, i associacions de pares i mares, entre d’altres.

Durant els tres dies es duran a terme un seguit d’activitats sobre el paper de l’escriptura com a eina de construcció de coneixement o d’aprenentatge; i es proposaran formes de millorar la competència d’escriptura per tal d’augmentar el rendiment acadèmic dels alumnes. D’altra banda, es vol reconèixer l’escriptura com una eina transversal per a la millora dels rendiment a totes les àrees del coneixement; així com fomentar l’hàbit i el plaer de l’escriptura.

L’objectiu del Congrés Educació i Entorn és analitzar la participació dels diferents actors que formen part de l’entorn dels centres i de l’alumnat i que poden incidir de forma positiva en l’èxit educatiu. És a dir, l’èxit educatiu no només depèn de l’alumnat i dels docents, sinó també de l’entorn que incideix en l’alumnat com són la família, les entitats de barri, les associacions culturals, entre d’altres.

Dijous tindrà lloc la inauguració a càrrec de la consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, el ministre d’Educació i Ensenyament Superior d’Andorra, Eric Jover, l’alcalde de la Seu d’Urgell, Albert Batalla, i el president del Consell Comarcal de l’Alt Urgell, Jesús Fierro. Durant la inauguració l’escriptor Vicenç Villatoro pronunciarà la conferència La literatura i la vida.

Activitats i tallers al voltant de l’escriptura

Divendres i dissabte tindrà lloc el gruix de les activitats, que s’estructuraran en eixos temàtics, el primer dia dedicat a la relació entre l’escriptura, la creativitat i la comunicació, i l’endemà entre l’escriptura i el coneixement. Durant els dos dies, es presentaran una quarantena d’experiències de centres d’arreu del territori al voltant d’aspectes relacionats amb l’escriptura. També s’exposaran aquelles recerques dutes a terme per investigadors de diferents universitats del país.

La jornada acollirà alhora tres espais de tallers al voltant de les següents temàtiques: la pictoescriptura, els tallers d’escriptura i el llegat del pedagog Freinet de la llibertat com a fonament de la creativitat. Hi haurà durant els dos dies un seguit de conferències: L’escriptor Ramon Solsona durà a terme una ponència sobre El valor de l’escriptura literària a l’ensenyament; el professor de la UPF Daniel Cassany pronunciarà la conferència Escriure avui: processos, gèneres, identitats i poder; i el professor de la Universitat de Ginebra Joaquim Dolz analitzarà la relació entre Escriptura i socialització.

Durant el congrés també es podrà visitar l’espai on hi haurà dues exposicions. La primera d’elles sobre la figura del pedagog francès Célestin Freinet, que va ser precursor de la innovació pedagògica. L’altra serà al voltant del paper de la llengua com a model d’èxit de l’escola catalana.

Més de 2.500 alumnes participen d’activitats relacionades amb el Congrés

Durant el mes de maig, els centres educatius del Pirineu-Aran i Andorra, han viscut el Congrés participant en diferents activitats impulsades per l’Associació de llibre del  Pirineu i els Serveis Educatius de ‘Alt Urgell-Cerdanya, on hi ha participat més de 2.500 alumnes del territori.

Els nens i nenes dels centres de primària de l’Alt Urgell han participat en el concurs  “Imatges que parlen” amb l’objectiu de valorar la riquesa del seu vocabulari.

Els alumnes dels centres de secundària de l’Alt Urgell han realitzat un concurs de dictats en quatre llengües: català, castellà, anglès i francès; i els nois i noies de quart d’ESO s’han implicat en una activitat de relats breus mitjançant el whatsapp.

Pel que fa a l’educació infantil, els centres de la Seu d’Urgell, amb el suport de la Universitat de Lleida, han realitzat activitats del Projecte Pinotxo. Es tracta d’un projecte d’aplicació directa a l’aula per treballar processos d’escriptura i d’activitats de la llengua oral a partir del text de Pinotxo.

TOTES LES NOTÍCIES