El Departament de Medi Ambient del Govern d’Andorra ha donat a conèixer aquest dilluns la campanya Objectiu 1.200 tones. Cada envàs suma. Posa’l al groc. Per tal d’assolir el 2014 la recollida selectiva de 1.200 tones d’envasos, és a dir, el 25% del total, i posicionar-se per sobre dels estàndards europeus que situen el percentatge de reciclatge d’envasos en el 22,5%. El 2013 se’n van recollir 903 tones. Per fer-ho possible es faran actuacions en l’àmbit ciutadà -passamans, lliurament de bosses per a la recollida d’envasos lleugers i subscripció a una newsletter-; en l’àmbit empresarial -completar la distribució de contenidors grocs als establiments hotelers i de restauració i distribuir-ne també a les empreses que els vulguin tenir a les oficines-; en l’àmbit escolar a través del Centre d’Andorra Sostenible incrementant la conscienciació en el programa d’Escoles verdes i com a més immediata la setmana de Carnaval amb la campanya Ens disfressen amb el contenidor groc. També hi haurà un concurs de fotografia, el guanyador del qual obtindrà un viatge per a dues persones a Holanda. La campanya també es farà a través dels mitjans de comunicació i espots al cinema i ATV, així com un porta a porta a les empreses i despatxos. El seguiment es farà a través del web www.objectiu1200tones.com, a les xarxes socials i a l’espai El Temps d’Andorra Televisió.
Andorra només recicla el 14,5% d’envasos que llença a les escombraries, és a dir, unes 900 tones l’any. Amb la campanya Objectiu 1.200 tones. Cada envàs suma. Posa’l al groc, el Departament de Medi Ambient del Govern d’Andorra vol assolir al llarg del 2014 la recollida selectiva de 1.200 tones d’envasos, és a dir, el 25% del total, i situar-se per sobre dels estàndards europeus que situen el percentatge de reciclatge d’envasos en el 22,5%.
La campanya consta de diferents àmbits d’actuació. El primer de tots el de la ciutadania amb el lliurament de passamans i de bosses grogues domèstiques per fer la recollida d’envasos lleugers a l’origen. També hi haurà la possibilitat de subscriure’s a una newsletter informativa.
Igualment la campanya influirà en l’àmbit empresarial, en el qual primer de tot es completarà la distribució de contenidors grocs al sector hoteler i de la restauració que des del 2008 té l’obligació de reciclar envasos. A part d’aquest sector, el Centre Andorra Sostenible realitzarà un porta a porta a les diferents empreses i despatxos professionals per tal d’oferir un contenidor de cartró groc exclusivament per dipositar-hi envasos usats.
I, finalment, en l’àmbit escolar a través del projecte d’Escoles verdes i, com una de les accions més immediates, la setmana de Carnaval -del 24 de febrer al 7 de març- amb la campanya Ens disfressen amb el contenidor groc.
Per incentivar la participació, es realitzarà un concurs de fotografia relacionat amb l’acció del reciclatge d’envasos, el premi del qual serà un viatge a Holanda per a dues persones. S’ha triat Holanda com a país paradigma en l’àmbit del reciclatge.
El seguiment de la campanya es farà a través del web www.objectiu1200tones.com, de les xarxes socials i de l’espai El Temps d’Andorra Televisió que condueix Josep Tomàs. El cost de la campanya ascendeix a 15.000 euros i 15.000 més d’inserció publicitària als mitjans de comunicació.
Els envasos que van al contenidor groc són: ampolles de plàstic, llaunes de ferro i alumini, paper d’alumini, brics, porexpan, bosses de plàstic, pots de iogurt, taps metàl·lics i taps de plàstic. Aquests representen 5.000 tones del total de residus que es generen a Andorra, uns 70.000. I mentre que d’envasos només se’n recicla un 14,5%, segons ha indicat Marc Rossell director de Medi Ambient, el percentatge de reciclatge del vidre arriba al 70% i el del paper i cartró al 66%.