masLa ministra d’Educació i Joventut andorrana, Roser Suñé, i el president de la Generalitat de Catalunya, Artur Mas, han coincidit en destacar la necessitat del plurilingüisme per encarar un bon futur. Així ho han expressat en el marc de la inauguració de les terceres jornades de reflexió educativa que se celebren aquest divendres a la Seu d’Urgell i aquest dissabte a la Universitat d’Andorra. Suñé ha presentat el model lingüístic que segueix el Principat, i ha indicat que el repte és que la riquesa de llengües sigui un valor en positiu i no sigui un problema per als alumnes menys avançats. Per la seva banda, el president de la Generalitat ha assegurat que a Catalunya s’ha de tendir cap a un plurilingüisme que compti amb la llengua pròpia, el català, i tres més, el castellà, l’anglès, i una tercera. I ha afegit que això és imprescindible perquè el país encari el futur amb garanties.

La sala Sant Domènec de la Seu d’Urgell ha acollit, aquest divendres al vespre, la inauguració de les terceres Jornades de Reflexió Educativa organitzades pel Col·legi de Llicenciats. Enguany les jornades se centren en el plurilingüisme en l’educació, i així els diversos participants en l’acte inaugural han coincidit a destacar la necessitat d’aquest domini de diverses llengües.

L’acte ha estat presidit pel president de la Generalitat de Catalunya, Artur Mas, que ha volgut destacar que per a Catalunya el domini de més de dues llengües ‘no és una opció, sinó una absoluta necessitat’. Ha indicat que en el marc que s’està desenvolupant per al plurilingüisme hi ha objectius molt concrets com aconseguir que al 2018 tots els alumnes acabin l’ensenyament obligatori amb un domini suficient de tres llengües i ha considerat que això és imprescindible.

El president de la Generalitat catalana ha reflexionat sobre aquesta necessitat qüestionant si es podria ser un país exportador, receptor d’inversió estrangera, líder turístic, amb universitats de prestigi i amb un model científic desenvolupat sense coneixement de llengües. Ha indicat que per ser un país ‘demogràficament petit però modern i avançat’ cal el domini de llengües estrangeres. Fins i tot, Mas ha assenyalat que mentre a Europa es parla de dominar la llengua pròpia més dues, ‘en el cas de Catalunya han de ser la pròpia més tres’, i ha assegurat que això s’ha de fer consolidant el català com a llengua vehicular.

La ministra d’Educació i Joventut, Roser Suñé, ha volgut mostrar als assistents l’exemple d’Andorra indicant que al Principat ja fa cent anys que hi ha plurilingüisme en l’educació. Ha indicat que actualment en el sistema andorrà s’ensenya en català i s’incorporen als quatre anys el francès, als vuit l’anglès i als deu el castellà. Ha explicat que el repte és que aquesta riquesa sigui un valor en positiu i no esdevingui un problema. Ha assenyalat que cal fer bé l’aplicació d’aquest plurilingüisme educatiu perquè no perjudiqui els alumnes que ja tinguin més dificultats en l’estudi.

En el marc de les jornades, el copríncep episcopal, Joan Enric Vives, l’alcalde de la Seu d’Urgell, Albert Batalla, la degana del Col·legi de Llicenciats, Josefina Cambra, i el director general de la Caixa d’Enginyers, Joan Cavallé, que patrocina l’esdeveniment, han coincidit a remarcar la importància de jornades com aquestes que facin reflexionar sobre l’educació.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada