Madrid vol convertir el sistema educatiu espanyol d’Andorra en un únic centre públic integrat a mig termini

El Govern d’Andorra i l’Ambaixada d’Espanya a Andorra han anunciat aquest dimarts que per al proper curs 2013-2014 les escoles espanyoles d’Encamp i de Sant Julià de Lòria no admetran alumnes de tres anys, i que els dos centres aniran tancant aules a mesura que els alumnes vagin superant cursos. L’ambaixador espanyol, Alberto Moreno, ha explicat  que la intenció és anar cap a un centre públic integrat, és a dir, unificar les escoles en un únic centre, en un termini d’entre 4 i 6 anys, seguint el model del sistema educatiu espanyol exterior en d’altres països. D’aquesta manera, segons Moreno, es passaria de cinc a un sol cos directiu, aconseguint així un estalvi de professors i de recursos. El centre integrat, no obstant, no vol dir forçosament que es concentrin tots els alumnes en un únic edifici.

El Ministeri d’Educació i l’Ambaixada d’Espanya a Andorra han rebut aquest dimarts la comunicació oficial del Govern espanyol sobre l’acord del tancament progressiu de les escoles d’Encamp i de Sant Julià de Lòria. Així, de cara al pròxim curs, ja no admetran alumnes de 3 anys, que hauran de cursar els seus estudis als centres d’Andorra la Vella o Escaldes-Engordany, mentre que es mantindran obertes les aules des de segon curs del cicle infantil fins a l’acabament de sisè curs de primària.

L’ambaixador d’Espanya, Alberto Moreno, ha explicat  que el motiu de la decisió és la davallada d’alumnes, causada d’una banda pel creixement del sistema educatiu andorrà, que ha atret alumnes dels altres sistemes i sobretot de l’espanyol; i per altra banda per la crisi i la davallada demogràfica, que ha fet disminuir la població escolar del país. Moreno ha reconegut que ‘en un moment on a Espanya s’estan tancant escoles rurals, era difícil defensar que es pogués mantenir un sistema públic en un tercer país on no s’estaven complint les ràtios’. I és que tot i que el nivell de preinscripcions havia augmentat per al pròxim curs, no s’estava arribant a les ràtios d’alumnes per aula.

L’ambaixador s’ha mostrat optimista pel fet que Espanya ha decidit mantenir el sistema educatiu públic a Andorra, però ha afegit que per fer que les ràtios siguin iguals que les d’Espanya i poder seguir donant la màxima qualitat, s’ha optat per anar ‘cap a un centre públic integrat’. Moreno ha assegurat que el procés no es farà d’un dia per l’altre, sinó que necessita d’un ‘procés llarg d’adaptació negociat amb el Govern andorrà’. En aquest sentit, ha assegurat que ‘parlem de 4, 5 o 6 anys’, ja que és un canvi que si es fes ràpid seria traumàtic per als alumnes.

A finals d’aquest mes de maig hi ha programada una reunió a Madrid entre la ministra d’Educació i Joventut, Roser Suñé, i el seu homòleg espanyol, José Ignacio Wert, on es començarà a negociar com es farà la redistribució del sistema en un centre integrat. Moreno ha assegurat que l’objectiu és unificar les escoles en un únic centre, però que això no vol dir forçosament un sol edifici, i que mentre que actualment hi ha cinc cossos directius, es passarà a tenir-ne un de sol, amb el conseqüent estalvi de professors i la racionalització de recursos. Així, es crearà un centre públic integrat similar al model del sistema espanyol en països com França o Itàlia, però mantenint les característiques específiques d’Andorra.

Alberto Moreno ha indicat que l’afectació en el professorat de cara l’any vinent serà mínima, ja que hi pot haver una reducció només d’un o com a màxim dos docents. En canvi, quan es completi el procés d’unificació de les escoles, sí que hi haurà una ‘certa disminució del professorat’.

TOTES LES NOTÍCIES