L’UdA promou l’estudi de la ciència entre els infants davant la manca de professionals

Alumnes d’entre 10 i 12 anys dels tres sistemes educatius participaran, en el marc del projecte de la Universitat dels infants, en el III Congrés de ciència a la vida quotidiana previst per al cap de setmana del 5 i 7 de maig al Centre Cultural i de Congressos Lauredià i que promou la Universitat d’Andorra (UdA).

Enguany es presentaran 18 projectes on els alumnes han estat convidats a treballar temes relacionats amb les matemàtiques, música, química, biologia o geologia. L’objectiu del Congrés és promoure l’estudi de la ciència entre els infants, davant la manca de professionals qualificats en el camp de les ciències al país.

Com “un problema de país” ha qualificat Florenci Pla, director de l’Escola d’Informàtica i de Gestió de la Universitat d’Andorra (UdA), la manca de professionals qualificats en el camp de les ciències. Pla ha explicat que a Europa es preveu que el dèficit de vacants per a enginyers arribi a 50.000 professionals. Per tant, pocs estudiants que es vulguin dedicar a les carreres científiques i per això la UdA ha volgut dedicar la Universitat dels infants a les ciències. “Volem promocionar que els nens es posin a treballar temes de ciència, i que sàpiguen aplicar el rigor científic” ha aclarit Pla.

Alumnes de 10 a 12 anys dels tres sistemes educatius participaran en el Congrés que es preveu celebrar el cap de setmana del 5 i 7 de maig al Centre Cultural i de Congressos Lauredià. Serà el tercer Congrés de ciència quotidiana on els alumnes són convidats a treballar temes relacionats amb les matemàtiques, música, química, biologia o geologia. Els centres que compten amb més de 50 alumnes podran presentar dos treballs.

Cadascun dels 18 projectes que es presenten enguany es treballen per part d’un grup de deu alumnes. Durant el Congrés, l’UdA preveu l’assistència de 250 alumnes a la jornada de treball prevista pel dijous 5 de maig, on es faran les sessions de presentació de projectes i acabarà amb l’espectacle de ciència ‘Clowntífics’, a càrrec de la companyia de pallassos ‘The Big Van Theory’. El dissabte 7 de maig, amb la segona jornada del Congrés, es podrà veure l’exposició de maquetes i pòsters, l’exposició dels projectes i la sessió de ciències.

Alguns exemples dels treballs que s’han treballat en les edicions són encendre un llum tipus LEDC amb un petit molí de vent, obtenir energia de la força dels rius, respondre a preguntes com ‘per què a l’estiu fa calor?’, ‘per què hi ha cossos que suren’, o acostar-se a l’observació d’ecosistems com el bosc de l’escola.

Els centres educatius han treballat els projectes des del mes de setembre, i dels 18 projectes, 12 corresponen a l’escola andorrana i sis al sistema educatiu espanyol, amb els tres col·legis congregacionals i el Col·legi Internacional del Pirineu. D’altra banda, la Lliga de debat La UdA està treballant també en la lliga de debat amb alumnes de primer de batxillerat que organitza la Xarxa d’Universitats Joan Lluís Vives, amb representació de 21 universitats d’arreu dels Països Catalans. La final d’enguany se celebrarà a València on alumnes debaten sobre una tema, i amb el que han de portar preparada indistintament la resposta del sí o del no que hauran de defensar durant mitja hora. ‘Internet ens fa més lliures?’ va ser el motiu de l’any passat, mentre que enguany els alumnes participants debatran sobre ‘Els diners fan la felicitat?’.

(Text: ANA)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.