La Universitat d’Andorra (UdA) acull aquest divendres i dissabte, juntament amb la Seu d’Urgell, el II Congrés internacional de la Societat Catalana de Pedagogia, que s’ha centrat en les noves tecnologies, la intel·ligència artificial, la salut emocional i el plurilingüisme. L’esdeveniment ha reunit unes 300 persones, una cinquantena de les quals han seguit les activitats que s’han dut a terme a les instal·lacions de l’UdA.
L’activitat al centre andorrà ha començat aquest divendres al matí amb la conferència de la consultora en estratègia digital, Beatriz Martín Valcárcel, titulada “La transformació educativa amb AI: innovació i formació al llarg de la vida”. Amb relació a les noves eines com el ChatGPT. Martín ha assegurat que “estem en la primera fase d’implantació, que serà incomoda i complicada, però que són tecnologies que no podem esquivar, per la qual cosa, els que millor la facin servir tindran un avantatge competitiu”.
A continuació s’ha celebrat una taula rodona sobre el “Rol del docent: competències i desenvolupament professional docent vers la recerca i l’acció”, amb la participació de la directora del Centre de Ciències de la Salut i de l’Educació de l’UdA, Virginia Larraz, la vicedegana d’Innovació de la Universitat de les Illes Balears, Carme Pinya, la professora del màster d’“UNIR”, Àngels Soriano, i la mestra i expresidenta de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya, Pilar Gargallo.
A través de les diferents intervencions, s’ha posat de manifest que la recerca educativa precisa de ponts d’anada i tornada entre la universitat i els centres educatius. A més, les ponents també han remarcat que la intel·ligència artificial evidencia la necessitat de millorar la capacitat crítica dels ciutadans de totes les edats.
A la tarda, s’han presentat diverses comunicacions, sis de les quals a càrrec de professionals d’Andorra. Carolina Poussier, professora i doctoranda de la Universitat d’Andorra, ha parlat de l’impacte del feedback de ChatGPT en l’aprenentatge de llengües estrangeres; la doctoranda de l’UdA, Georgina Cerqueda, i la doctora, Yolanda Colom, han presentat una comunicació sobre la competència de raonament matemàtic en l’alumnat de segona ensenyança i batxillerat, i les doctores Sònia Gili, Alexandra Saz, Bárbara Cerrato i Virginia Larraz han donat a conèixer la formació dual en el bàtxelor en Ciències de l’educació de la Universitat d’Andorra.
De la seva banda, Marta Fuentes i Alexandra Monné, del Grup de Recerca Interdisciplinari en Educació (GRIE), han fet una anàlisi inicial de les pràctiques avaluatives dutes a terme a la Universitat d’Andorra, i les responsables de la Comissió UdA Solidària, Sònia Gili i Bárbara Cerrato, han parlat sobre la promoció de la solidaritat i les ODS a la Universitat d’Andorra.
També el professor de l’Agora International School d’Andorra, Carlos Moreno, ha presentat una ponència sobre l’ensenyament de les ciències a través de les històries. La jornada de divendres s’ha tancat amb la conferència de Carles Sierra, sobre la IA i el paper de les dades per a la recerca d’evidències.
Finalment, aquest dissabte, l’UdA acollirà la conferència “La formació docent en el món de la IA”, a càrrec de Miquel Àngel Prats, i una darrera taula rodona que porta per títol “Educació per una ciutadania global i democràtica”.