L’òpera ‘Elektra’ obre la ‘Capitalitat cultural Europea 2014’ a Umea

elektraEl divendres passat la ciutat d’Umea, a Estocolm, va estrenar la versió de la Fura dels Baus, de l’òpera “Elektra” composta per Richard Strauss (1864–1949), del qual se celebra el 150è aniversari del seu naixement. L’obra concebuda expressament per a aquest important esdeveniment cultural de la “Capitalitat cultural Europea 2014”, va gaudir d’una espectacular estrena a l’aire lliure, amb més de 4.000 m2 d’escenari. Umea compta amb una de les universistats més prestigioses del Disseny Europeu. La ciutat està  rodejada del parc natural de Umedalens, que ha estat repoblat amb bedolls, arbres ignífugs que han substituit als vells arbres que havíen sofert diferents incendis al llarg del temps.  

L’objectiu d’aquest nomenament d’ordre rotatiu als diferents països europeus, és l’apropament entre els pobles. El projecte va néixer l’any 1985 amb el títol de “Ciutat Europea de la Cultura”, i després de diferents formes organitzatives i sempre amb el suport del Consell d’Europa, finalment se li va donar el nom de “Capitalitat de la Cultura Europea”, denominació que ja han ostentat diversos països i ciutats. És a partir del 2011 que es nomina a dos països cada any, el 2011 van ser: Tallin i Turku, el 2012 van ser Guimaraes i Malibor, el 2013 van ser Kocisce i Marsella, finalment aquest 2014 s’han seleccionat Umea i Riga. La propera cita del 2015 s’ha previst que seran “Capitals Culturals Europees” Mons i Pilsen, el 2016, seran Breslavia i San Sebastian i així successivament amb un programació prevista ja signada fins al 2019.

Ara, Umea, que és la ciutat més septentrional de Suècia, a només 300 km. del Pol Nord, ha comptat amb el projecte de Kjell Englund, el Director artístic de la Norrlands Operan ( la casa de l’òpera de la regió), que va optar per l’òpera ‘Elektra’ alhora que va proposar com a intèrprets indiscutibles per a aquest espectacle central, de la Capitalitat Cultural d’Umea, a la Fura dels Baus, després d’admirar la versió que aquests havien fet de la “Tretratologia de Wagner” ( 2009-2013). Segons el mateix Director artístic, hom va voler apostar per dos elements molt forts, l’òpera “Elektra” i la Fura dels Baus.

L'”Elektra” de Richard Strauss, compta amb la veu de la soprano sueca Ingela Brimberg en el paper principal, que amb el suport orquestral i el macromuntatge de La Fura, així com els cantants que canten a una altura de 10 metres, constitueixen un èxit desitjat, que de fet ja ha assolit la seva estrena el passat divendres a Umea. Més de 40 figurants que deambulen en els 4000 m2 de l’esplanada, abans ocupada per un antic quarter general,  han representat la seva pròpia coreografia, en aquest muntatge sustentat en la natura que rodeja aquesta part de Suècia, la terra, l’aigua del riu Ume, els bedolls (arbres ignífugs), on els promotors en fan una adaptació molt apropiada, alhora que arriscada amb el foc i la sang com a protagonistes. 

“Elektra” que Strauss, va compondre l’any 1909 amb llibreto de Hugo Von Hofmannsthal, que es va basar en la tragèdia grega de Sófocles ( segle III AdC), després del qual, Strauss també li encarregaria altres textos posteriors com el de “Arabel·la”, “Der Rosenbkavalier”,etc.   

D’altres versions també s’havien inspirat en una obra homònima d’Eurípides, però per part dels compositors d’òpera, sempre ha tingut més acceptació l’original de Sófocles.

L’argument s’inicia amb el retorn d’Argamenon de la Guerra de Troia, el qual és assassinat per la seva esposa com a represàlia per haver entregat Ifigènia, la seva filla, com a ostatge per poder recuperar el seu vaixell.  El compositor Richard Strauss que és també l’autor d’alguns dels llibretos de les seves òperes, en aquest cas, en l’òpera “Electra”,  va recórrer a Hofmennsthal per la seva experiència, ja que Hofmennsthal era dramaturg, narrador, assagista i per descomptat un bon llibretista. Un autor que, al seu dia, va ser nominat al premi Nobel de Literatura. 

En la versió de la Fura dels Baus,  Carles Padrissa, director artístic de l’espectacle,  (i un dels fundadors del grup català), va voler destacar la imatge d’Argamenon a la seva tomba, acte que presideix una de les escenes principals del drama operístic.  Un format que permet acollir tant el públic afeccionat a l’òpera com a un públic neòfit, que podria apropar-se al gènere, si més no al teatre musical a través d’aquest muntatge.  

La producció d’aquesta “Elektra” que ha estat l’edició més cara de la “Norrlands Operan”, ha costat de l’ordre d’1,7 milions d’euros, i a més a més, ha comptat amb l’íntima i perfecta col·laboració de l’Òpera Real d’Estocolm, entitat que ha aportat els cantants que interpreten els personatges de Crisótemis, Clitemnestra, Orestes i Egisto. Ja hem dit abans que la protagonista, “Elektra”, era la soprano sueca Ingela Brimberg que s’estrenava en aquest personatge, un els màxims exponents de la tragèdia grega. 

L’òpera que s’acaba de presentar a Umea, oferirà d’altres representacions els dies 21 i 23 d’agost. La direcció d’aquesta obra com hem dit abans ha anat a càrrec de Carlus Padrissa un dels 7 directors artístics de la companyia catalana “La Fura dels Baus” que també ha comptat  amb la “Norrlands Operan Symphony Orchestra”, formada per més de 70 músics i diversos solistes.

El muntatge operisticoteatral té el suport del Consell d’Arts de Suècia, Lernstenen,” Umesten Företagspark”  i l’Institut Català de les Empreses Culturals. Per altra banda, la participació catalana a la Capitalitat Europea de la Cultura, coincideix amb la presència de Catalunya al pròxim “Stokolm Culture Festival” així com també a la Fira de Götenborg (celebrada recentment), la qual té el suport específic de l’Institut Ramon Llull.

L’Institut Ramón Rull, forma part de la Fundació Ramon Llull que està constituïda pel Govern d’Andorra, el Consell General dels Pirineus Orientals, la ciutat de l’Alguer i la xarxa de ciutats valencianes. La Fundació Ramon Llull,  té la seva seu social al Principat d’Andorra i més concretament a la Casa Museu d’Areny-Plandolit, a Ordino. 

TOTES LES NOTÍCIES