L’exposició del CAEE sobre l’evolució dels teixits de l’Antic Egipte es podrà veure fins el 8 de juny

El Centre d’Art d’Escaldes-Engordany ha inaugurat, aquest dimecres, l’exposició Antic Egipte i teixits coptes de Montserrat, que es podrà veure fins el 8 de juny. En aquesta mostra preparada especialment per al CAEE es pot observar l’evolució dels teixits de l’Antic Egipte passant per cinc etapes diferents: De la Terra al teler, que mostra com s’obtenien de la terra els elements per a la vestimenta, La vida i les formes de l’univers, que se centra en els decorats dels teixits coptes, De la realitat a l’abstracte, que mostra l’evolució dels dissenys, Els teixits de les mil i una nits, que presenta l’evolució de l’art egipci, i Quan s’ha d’intervenir a la història, que ensenya el procés que han de passar les peces per poder ser exposades després de tants segles.

El Pare Pius Ramon Tragan ha presentat, aquest dimecres, l’exposició Antic Egipte i teixits coptes de Montserrat, que s’ha creat especialment per al Centre d’Art d’Escaldes-Engordany amb motiu de la col·laboració d’una entitat financera per a la conservació dels teixits.

La mostra presenta una col·lecció de teixits coptes i altres peces de l’Antic Egipte, que s’utilitzaven entre el segle 3aC i el 12dC, i que van ser donats per Ramon Roca Puig a l’Abadia de Montserrat. L’origen d’aquestes, segons l’egiptòloga Elvira D’Amicone, és d’una necròpolis, i tant hi ha vestimentes com teles de coixins, tovalloles o d’altres teixits.

L’exposició, dissenyada per Pedro Hernández, està distribuïda en cinc etapes que volen reflectir l’evolució dels teixits i dels seus decorats, amb mostres de les peces i vídeos explicatius creats per a l’exposició.

El Pare Pius, acompanyat per l’egiptòloga Elvira D’Amicone, ha explicat que tots els elements de la vestimenta provenien de la terra, com el lli, la seda o el cotó, i també els elements per donar-hi color.

A l’exposició es pot observar un vídeo que mostra el procés dels teixits, des de la recolecció del lli, el tall, la destrucció, la picada, i el procés de filar fins al moment de tenyir-lo i després teixir.

Observant les peces dels teixits coptes, l’egiptòloga Elvira D’Amicone ha destacat com al principi els dibuixos de les teles tenien formes de la vida i de l’univers, com ara plantes, arbres o ocells i estrelles. Més endavant, però, els símbols van passar de ser còpies de la realitat a convertir-se en dibuixos més abstractes, i això mostra l’evolució de la societat egípcia.

El darrer apartat de l’exposició mostra la necessitat de la mà de l’home, que tal com ha destacat el Pare Pius, és fonamental per a la conservació d’aquests teixits tan antics. Aquest procés es pot dur a terme gràcies a la col·laboració d’una entitat financera del país que participa en la restauració de les teles coptes.

A més, amb l’estudi dels teixits que es presenten en aquesta exposició, l’egiptòloga Elvira D’Amicone ha interpretat els continguts de les vestimentes i publicarà un llibre sobre el que n’ha pogut observar.

TOTES LES NOTÍCIES