exposicio-obres-foraEl Ministeri de Cultura, a través del Departament de Patrimoni Cultural, inaugura, el proper 24 de setembre, l’exposició anomenada Benvingudes a casa vostra! Les obres d’art patrimonials fora d’Andorra, patrocinada per Crèdit Andorrà, Andorra Turisme, Andorra Telecom, FEDA i Pyrénées Andorra, i que compta amb la col·laboració del Museu Nacional d’Art de Catalunya, el fons d’art de Crèdit Andorrà, el Museu del Prado i el Bisbat d’Urgell.

 Aquesta exposició reuneix un cert nombre d’obres d’art religiós, de diferents èpoques, que van marxar d’Andorra durant la primera meitat del segle XX i que actualment es troben conservades al Museu Nacional d’Art de Catalunya o en institucions publiques i privades d’Andorra. En la seva reunió temporal a la sala d’exposicions del Govern, les obres són acollides per altres peces d’art que sempre han estat al país i que actuen d’amfitriones, com si es tractés d’una gran reunió de família. D’aquesta manera, la talla policromada de l’església de Sant Miquel de Prats acull les diverses peces recuperades del retaule del mateix temple que han retornat a Andorra en els darrers anys –de la mà del Govern i de Crèdit Andorrà–; la verge romànica del Remei de Santa Coloma acull les pintures murals de l’església; la pedra cantonera policromada de l’absis de Sant Esteve d’Andorra la Vella acull diversos fragments de pintura mural romànica, o els muntants laterals de la Mesa de Sant Romà de Vila acullen les tres cares de la mesa d’altar, i així successivament…

Les obres ens expliquen quan van marxar, com va ser el seu viatge, com les han tractat, on han estat i quines històries han viscut. Si bé totes les obres viatgeres no han pogut venir, per diverses raons, són presents igualment a la mostra a través de recursos que rememoren la seva existència.

Així, al marge de presentar tot aquest patrimoni tant rellevant al públic, la mostra també vol esvair dubtes o malentesos sobre aquest període de la nostra història a més de fer un incís especial sobre l’interès en conservar el patrimoni al lloc per al qual va ser concebut, i sobre la conservació del patrimoni en general.

També es vol fer un èmfasi particular sobre la importància del patrimoni en la construcció de la nostra memòria individual i col·lectiva i en el seu rol en la configuració del futur, introduint al final del recorregut de la mostra una obra d’art contemporània que s’ha inspirat sobre el patrimoni i la pèrdua de memòria d’en Javier Balmaseda, titulada Instint de conservació.

Si bé algunes de les obres ja havien estat exposades a Andorra, l’aplegament de les obres d’aquesta exposició, ja sigui en conjunts temàtics com en el context general de la mostra, fa que revesteixi un caràcter excepcional.

L’exposició te previst durar fins l’11 de gener del 2015 i organitzarà visites guiades periòdiques pel públic en general, així com tallers i visites especials pels escolars.

Moviments de les obres
L’any 1919 el col·leccionista barceloní Lluís Plandiura va adquirir les pintures de Mur que per mitjà d’intermediaris va vendre al Museu de Belles Arts de Boston. Aquest fet va desencadenar la primera campanya d’arrencaments (1919-1924) de la Junta de Museus de Barcelona que es proposava salvar la pintura romànica catalana de l’exportació i la seva conservació al país.
De l’any 1921 al 1933 va tenir lloc la marxa de les obres patrimonials que avui presentem.
L’any 1910, en una publicació titulada Les pintures murals catalanes d’en Josep Pijoan, editada per fascicles per l’Institut d’Estudis Catalans, es van donar a conèixer les pintures de Sant Miquel d’Engolasters fora de les fronteres andorranes.

Sant Miquel d’Engolasters
1921: adquisició per part de la Junta de Museus de Barcelona dins de la campanya de 1919-1924
1923: s’exposa al Museu del Parc de la Ciutadella
Actualitat: sala 11 del Museu Nacional d’Art de Catalunya

Sant Romà de Vila
1922: surt de Vila i arriba a la Junta de Museus el gener del mateix any, al Museu del Parc de la Ciutadella
Actualitat: Sala 07 del Museu Nacional d’Art de Catalunya, sota del Baldaquí de Toses

Santa Eulàlia d’Encamp
Mare de Déu i àngels músics
1922: surt de Vila i arriba a la Junta de Museus el gener del mateix any, al Museu del Parc de la Ciutadella
Actualitat: Reserves del Museu Nacional d’Art de Catalunya

Santa Coloma
1933: sortida d’Andorra (Josep Bardolet) –se separa el cicle–
1935: el baró de Cassel compra les pintures de tot l’absis
1938: sant Gregori i sant Silvestre a la Brummer Gallery de Nova York
1941: sant Silvestre al Mead Art Museum de Massachussets
1942: el baró de Cassel compra el sant Gregori i les pintures de Sant Cristòfol d’Anyós
1939: les pintures de l’absis s’amaguen en un Castell de l’Ardecha (departament situat al sud-est de França, a la regió de Rhoine-Alps, proper a la Provença)
1943: descobertes per la Gestapo
1944: traslladades a les Mines d’Alt Aussée
1945: Collecting Point de Munich
Fins a finals de segle al Museu Estatal Prussià de Cultura de Berlin
2000-2003: Restauració definitiva
2003: Andorra
2004: Berlín
2007: Andorra

Sant Romà de les Bons
1928-30: surten d’Andorra (Lluís Plandiura)
1932: per problemes econòmics ven la seva col·lecció entre la qual hi ha les pintures de les Bons

Sant Esteve d’Andorra la Vella
1924-1928: Surten d’Andorra (Josep Bardolet)
1928-1934: Propietat de Ròmul Bosch i Catarineu
1934: dipositades al Museu
1950: part de la col·lecció passa definitivament al Museu quan Julio Muñoz Ramonet adquireix les empreses de Bosch i fa donació de part de la seva col·lecció.
Tres de les 4 escenes del tambor de l’absis: El bes de Judes, el Prendiment i la Flagelació van passar mans de Ròmul Bosch i Rius i anys més tard va passar a mans del col·leccionista Várez Fisa.

Sant Miquel de Prats
1926: surt d’Andorra (Josep Bardolet)
1926-27: Josep Costa Ferrer, Galeries Costa de Mallorca
1950-60: es desmembra l’obra i Joan March Ordinas compra la predel·la i la taula de L’aparició del mont Gàrgan per al seu palau.
1992: torna la taula de la Caiguda dels àngels rebels, adquirida pel Govern d’Andorra.
2006 i 2011, Crèdit Andorrà fa possible el retorn al país la predel·la del retaule i la taula l’Aparició al mont Gàrgant del retaule de Sant Miquel, a través del seu fons d’art.

(Foto: S.F.G.)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada