L’expedició a l’Everest finalitza el període d’aclimatació

L’expedició a l’Everest, liderada per l’alpinista andorrà Domènec Trastoy, ha arribat avui 6 de maig al camp base de l’Everest després d’haver finalitzat amb èxit les dues fases d’aclimatació prèvies a l’atac definitiu al cim més alt del món.

Domènec Trastoy va començar el procés d’aclimatació per evitar el mal d’altura el 24 d’abril. Des de llavors, ha ascendit al camp 1 (6.065 m), al camp 2 (6.400 m) i al camp 3 (7.100 m). Precisament entre aquest cap de setmana i avui Trastoy ha acabat de completar la segona fase d’aclimatació.

“La pujada ha estat molt tranquil·la i sense gaires dificultats. A partir del camp 2, hi ha una pujada lleu pel final de la vall del Silenci fins a la base de la paret del Lothse. Allà, ja comencen les cordes fixes (una per a la pujada i una altra per a la baixada) on vaig enganxar el mosquetó i el jumar. No m’agrada tirar del jumar per fer la pujada. Només el tinc com a seguretat. Prefereixo tirar de cames i estudiar el meu cos, vigilant els signes de feblesa” explica Domènec Trastoy.

No obstant això, ha estat un cap de setmana difícil, sobretot per les condicions meteorològiques. “El temps està en boca de tots. Hi ha un fenomen conegut que es diu Jet Stream. Són corrents d’aire molt forts que passen a la primavera sobre l’Himàlaia i ens toquen de ple a partir d’avui dilluns.

Els vents podran arribar fins als 40 km/h de forma contínua, i algunes ratxes de vent poden arribar a ser realment perilloses. Es mantindrà així fins a mitjan mes”.

Aquesta nit passada Trastoy ha dormit al camp 3, des d’on ha tornat a baixar directament fins al camp base. “Ja hem acabat la segona fase d’aclimatació després d’un cap de setmana dur, molt dur. Els companys belgues ja no van sortir del camp 2, en trobar-se malament. Jo vaig pujar amb bon ritme, però la nit ha estat molt dura, molt freda. Hem arribat als -30º C i m’he despertat a la mitjanit per posar-me el plomes ja que, només amb el sac, no era capaç de dormir”, explica Trastoy, ja des del camp base. I afegeix que “durant tot el cap de setmana m’he reservat per obtenir una bona aclimatació i crec que ho estic aconseguint. El Kami –el xerpa que l’acompanya– va aclimatat ‘de sèrie’. Avui ja ha pujat al camp 4 per transportar el material necessari i ha tornat a baixar al camp 2. Demà tornarà aquí, al camp base”.

Està previst que l’expedició comenci la fase final d’atac al cim aproximadament cap al 15 de maig.

Aquesta expedició a l’ Everest té l’objectiu que un andorrà faci el cim més alt del món. L’ascens està previst per la cara sud de l’Everest, sense oxigen i amb estil alpí, fet que exigeix molta autonomia i implica dur el mínim material necessari i respectar al màxim l’entorn natural. L’expedició té previst arribar al cim cap a final de maig.

Una entitat financera del país és la patrocinadora oficial de l’expedició, que també té Andorra Telecom com a partner tecnològic i Naturlàndia i Hotel Os de Civís com a col·laboradors.

TOTES LES NOTÍCIES