El XV Cicle de l’Empresa Familiar de Qualitat ha posat de relleu, aquest dimecres, la importància dels valors familiars en una empresa. Entre els ponents, el conseller de la Farga Grup, Ferran Fisas, s’ha centrat en l’estratègia que aplica la seva companyia perquè els descendents no es desentenguin de l’empresa i mantinguin l’esperit per a la seva continuïtat. A més, Francesc Mora, que ha obert el fòrum en substitució de la presidenta de l’EFA, Cristina Viladomat, ha indicat que a Andorra són molt importants les empreses familiars i el fet de mantenir-ne els valors. De cara a la crisi, ha considerat que una empresa familiar és una protecció perquè sol tenir una gestió del risc conservadora i per tant un endeutament moderat, i també perquè la implicació fa que la capacitat d’adaptació a l’entorn sigui més ràpida. Aquesta jornada està patrocinada per Crèdit Andorrà i MoraBanc.

La fidelització de valors a l’empresa familiar ha estat l’eix central del XV Cicle d’Empresa Familiar i Qualitat que s’ha celebrat aquest dimecres a l’Art Hotel d’Andorra la Vella.

El president de Banc Internacional d’Andorra, Francesc Mora, ha estat l’encarregat d’inaugurar l’acte, en substitució de la presidenta de l’Empresa Familiar Andorrana (EFA), Cristina Viladomat, que no hi ha pogut assistir. Mora ha subratllat l’objectiu de l’EFA d’oferir formació als seus membres, i en aquest cas a través d’exemples d’empreses familiars d’èxit. El tema d’aquest cicle, els valors de l’empresa, s’ha triat perquè segons Mora ‘darrere de cada empresa hi ha una família i uns valors, i s’han de fer perdurar per la continuïtat de l’empresa’.

Per aquest motiu els tres ponents del cicle han exposat les seves maneres d’ordenar els valors en les seves empreses, per donar idees als andorrans, però no per copiar, ja que Mora assenyala que cada companyia ha d’adaptar les seves actuacions a les seves característiques.

D’altra banda, el fet de tenir una empresa familiar i que aquesta aposti per mantenir els seus valors és un avantatge de cara a la crisi. Mora considera que és una protecció perquè la majoria d’empreses familiars fan una gestió del risc conservadora i per tant solen tenir un endeutament reduït. A més, normalment tenen una implicació important de les persones i això afavoreix una adaptació més ràpida als moments de crisi, que tot i que no impedeix que baixi la rendibilitat sí que permet anar-se preparant per a un nou cicle.

El primer ponent de la jornada, el conseller de la Farga Grup, Ferran Fisas, ha explicat l’experiència de la companyia de la que forma part. Ha indicat que és una empresa adquirida pel seu pare i que per no deixar que es perdin els valors familiars entre la descendència dels dotze germans que en formen part, es va elaborar un pla estratègic per aconseguir que tots els socis tinguin un gran sentiment i compromís amb els valors familiars i empresarials.

Així, Fisas ha indicat que des de ben petits, els descendents de l’empresa participen en el que anomenen ‘la forja’, que és un projecte de formació i inculcació de valors on els més petits fan activitats lúdiques i coneixen l’empresa, i a mesura que van creixent van adquirint responsabilitats. A aquest projecte hi destinen al voltant de 100.000 euros a l’any, però Fisas considera que és molt important per conservar els valors i perquè els que tirin endavant l’empresa en un futur ho facin convençuts i no es deixi perdre per vendre accions i obtenir dividends, que podria esdevenir en la pèrdua de l’empresa.

Per la seva banda, el conseller delegat de Veritas, Silvio Elias, ha parlat dels valors de la seva empresa, més jove, i que per tant són molt importants però no tan relacionats amb la transmissió en generacions. Elias ha subratllat que hi ha la creença que una empresa ha de ser agressiva per tenir rendiubilitat econòmica, però que en canvi es pot compatibilitzar la viabilitat econòmica i els valors. En el seu cas concret l’objectiu és alimentar de la millor manera possible la societat i ajudar a prendre consciència de l’alimentació a les persones de manera que s’afavoreixi la diversitat i la nutrició.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada