L’Automòbil Club d’Andorra vol potenciar l’ús dels vehicles elèctrics

automobil-clubEl president de l’Automòbil Club d’Andorra, Enric Pujal, i el secretari general de l’entitat, Toni Sasplugas, han presentat l’edició 2013 de l’Informe de la Mobilitat de l’Automòbil Club d’Andorra (IMACA). El document recull totes les dades relacionades amb la viabilitat del país facilitades per totes les administracions, amb la voluntat de ser una font de consulta pública que també exposi l’evolució de tots els indicadors. L’informe inclou un apartat d’estudi, que analitza què és el vehicle elèctric, l’estat de la implantació d’aquest fenomen a Andorra i com s’ha fet aquest desplegament al país més avançat en aquesta matèria, que és Noruega. A partir d’aquí, fa propostes per implantar-lo a Andorra. Pujal, que assegura que té un cotxe elèctric endollable, ha defensat els vehicles elèctrics i ha explicat que ofereix una conducció divertida i es mostra convençut que la seva implementació farà reduir el nombre d’accidents i augmentarà la seguretat a les carreteres.

Pel que fa al recull de dades, Toni Sasplugas ha defensat que aquest document pretén ser un punt de partida per a l’anàlisi de les administracions i perquè vegin en què cal focalitzar les campanyes preventives. De les xifres, en destaca el descens notable de la sinistralitat, que ha passat dels 601 accidents del 2012 als 514 del 2013. Però per contra, creixen aquells amb incidència d’alcohol o drogues, que passen de 67 a 77. L’IMACA també posa de manifest que el nombre d’atropellaments de vianants ha crescut de forma destacable i ha passat de 55 a 65, cosa que Sasplugas qualifica com a preocupant. Una altra xifra que creix és la de sancions per excés de velocitat, que han passat de 2.968 el 2012 a 4.518 el 2013. També considera un problema greu la quantitat de sancions per circular sense el cinturó de seguretat o parlant pel telèfon mòbil. Així mateix, el secretari general de l’ACA valora satisfactòriament l’augment de controls policials. L’informe també posa de manifest la quantitat, encara elevada, de persones controlades conduint sense permís, que han estat 21. També reflecteix com el parc automobilístic no presenta una variació gaire destacable i que els turismes d’alta gamma segueixen encapçalant les vendes. Una xifra positiva a destacar és que els nivells de diòxid de nitrogen a l’atmosfera no han parat de baixar des del 2009 i se situen a una mitjana anual de 28,7 micrograms per metre cúbic.

En relació a l’apartat d’estudi, s’ha centrat en la mobilitat elèctrica per la voluntat de l’ACA d’avançar decididament en la seva implementació a Andorra. Sobretot, perquè la mobilitat elèctrica ofereix beneficis mediambientals evidents, és la mobilitat del futur en tant que dóna independència respecte els hidrocarburs i perquè facilita un desplaçament més fàcil, barat i ecològic. Així, el document fa una radiografia de com són els cotxes elèctrics, quin n’és el grau d’implantació a Andorra, quina és la realitat de Noruega, com s’hi ha arribat i proposa un seguit de mesures per impulsar-ne el desplegament a Andorra. En aquest sentit, es proposen les mesures següents:

-Crear un consorci publicoprivat que lideri la implementació.

-Conscienciar els concessionaris perquè apostin per tenir vehicles elèctrics en estoc

-Conscienciar particulars i empreses perquè vegin el cotxe elèctric com un avantatge per davant del cotxe tèrmic.

-Que les institucions públiques apostin per tenir les flotes compostes de vehicles elèctrics.

-Augmentar el nombre de punts de recàrrega i crear una xarxa nacional de punts de recàrrega ràpida. Si Andorra s’homologués a Noruega hauria de tenir 121 endolls públics.

-Adaptar les normatives que obstaculitzen la implantació, com l’article 168 del codi de circulació, que estipula que només tenen dret a matriculació d’ús normal els vehicles amb una relació de potència/pes superior a 0,0285 kW/Kg, o definir i regular els sistemes de recàrrega tant en llocs privats com públics així com el preu de la recàrrega, els agents comercials autoritzats i el sistema de pagament.

-Gratuïtat dels aparcaments comunals per als vehicles elèctrics.

-Circulació lliure pels carrils prioritaris multiús (CPM) per als vehicles elèctrics.

-Pla públic de finançament de les compres o rènting de vehicles elèctrics.

-Supressió, temporal o permanent, de la taxa d’importació de vehicles elèctrics i de la taxa de tinença.

Toni Sasplugas ha defensat que, a Andorra, la implantació del vehicle elèctric, igual que a Noruega, no s’aconseguirà si només és la voluntat d’una sola institució. Per tant, cal que sigui voluntat de tots els actors, i que tots ells s’aglutinin en una taula de la mobilitat elèctrica. De fet, al país nòrdic, fins i tot s’hi va implicar el comitè organitzador dels Jocs Olímpics d’Hivern de Lillehammer del 1994. Però per damunt de tot, Sasplugas ha destacat que l’èxit de Noruega és que ha aconseguit que la població vegi un avantatge en tenir un cotxe elèctric per davant de tenir-ne un de tèrmic.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *