L’Auditori acull el primer concert del FeMAP al Principat

El passat diumenge Ordino va acollir un dels tres concerts previstos al Principat d’Andorra, del Festival de Música Antiga dels Pirineus, FeMAP 2014.

 El grup “La Real Cámara” que està format per Emilio Moreno, (violinista i mestre de concert), Antonio Alamela (violí), Antonio Clares (viola), Mercedes Ruiz (violoncel), Eduard Martínez (clave) i Jesús Fernandez (tiorba), van oferir un dels bons concerts programats pel FeMAP d’aquest any. El grup “La Real Cámara compta a més a més amb la soprano solista Raquel Andueza, que va donar veu a les diferents parts del concert que incloïen 3 àries de l’òpera “In Nome più Glorioso” del compositor italià Antonio Caldara (1670 – 1736). Emilio Moreno a part de violinista, és un estudiós que al seu dia va descobrir una obra inèdita d’Amadeus Mozart (1751-1791), la partitura de la qual correspon a un concert per a soprano i orquestra.

 El concert amb títol de ”Albinoni i Caldara: noves músiques a la Cort de l’Arxiduc Carles d’Àustria ( 1685 – 1740) ”, va ser realment una aportació molt especial que ens va fer reviure l’esperit de l’entorn musical de l’any 1714, amb compositors italians com Tomasso Albinoni ( 1671-1751) i Antonio Caldara (1670 – 1736), entre altres.

 Tanmateix Es va poder valorar el contrast entre la música d’Església i la música profana, quasi sempre interpretada pels músics de la Cort. La música hispànica, va estar molt ben representada per Francesc Valls ( 1671 – 1747) del qual el grup “La Real Cámara” i la soprano Raquel Andueza va interpretar el Motet “Flors Carmeli”, estrenat a Barcelona, cap a l’any 1713.

La primera part es va iniciar amb l’Obertura i ària “Vo cercando in queste valli de Dafni”composta per Enmanuele Baron d’Astorga (1680-1736). De fet cal recordar que una de les primeres òperes, va ser “La Dafné” de Jacopo Peri i Giulio Caccini(1550-1618), estrenades 100 anys abans a Florència. Els personatges del Baron d’Astorga responen a l’entorn de la mitologia grega i segueixen dominant l’òpera del periode que nomenem “Música Antiga”. Sens dubte, el Baron d’Astorga va rebre les influències del segle anterior, on la Metamorfosi d’Ovidi inspirava els compositors del 1600.

 Ara estem devant d’una “Dafni” composta el 1709, on el cant i l’escenificació de la protagonista, la soprano Raquel Andueza interpreta amb excel·lència aquestes àries que hem pogut gaudir a l’Auditori Nacional. Àries que “La Reial Cámara” ja havia intepretat dins el FeMAP el dia 11 a Berga i el dia 12 a La Seu d’Urgell, sempre amb notable èxit. “Dafni” va ser escrita i dirigida pel propi autor a Barcelona l’any 1709.

 Va seguir una “Suite“ en Re Major, composta per Charles Desmazures (1670-1736) i que comprén una Obertura, el Menuet, l’Entrée, Giga, Rigaudon, Marche i Chaconne.

Desmazures, compositor i organista francès és considerat un mestre del barroc a la Provença francesa. L’any 1702 va dedicar 6 peces simfòniques a Maria Luisa de Savoya ( 1688 – 1714) que incloïen a la “Suite en Do” una peça titulada “Les rêveries”.

Maria Luisa de Savoya va ser la primera esposa de Felip V, i va ser Reina consort d’Espanya des del 1701 fins a la seva mort, succeïda al Reial Alcàzar de Madrid l’any 1714. La mare de Maria Luisa de Savoya era Anna Maria d’Orleans (1669-1728), la qual era neboda de Lluís XIV (1638 – 1715) de França. L’anomenat “Rei Sol” per cert, va ser copríncep d’Andorra des del 1643 fins al 1715, any en què va morir al Palau de Versalles, als 76 anys.

 Recuperant el concert, a continuació, els músics de “La Real Cámara” van interpretar 3 àries de “Il Nome più Glorioso”, una composició de l’italià Antonio Caldara. Àries titulades “Scrisse un dio d’amore”, “Recordate che sei tuo solo la mia vita” i “Si mio ben da questo fior” en les quals la soprano Raquel Andueza va lluir-se reiteradament.

 La segona part va començar amb l’Obertura d’Alceste: Allegro assai, Adagio i piano, Prestissimo, Menuetto i Allegro final, del compositor també italià, Giuseppe Porsile (1680 – 1750), un autor contemporani de Johann Sebastian Bach (1685 – 1750).

Porsile va presentar aquesta òpera dedicada a Elisabetta Cristina, l’emperadriu regnant a Viena, l’any 1718. Alceste és una òpera que a l’any 1749 també compondria Georg Friedrich Händel(1685 – 1759 ) en format de música per al teatre, costituint una semiopera molt propera a les “masques”, italianes.

Seguidament la música hispànica, ens va apropar a l’autor espanyol Tomàs Milans (1772-1742) amb l’obra “Tono a solo con violines a la Virgen Santissima, candida hermosa azuzena” datada al 1710.

Milans aporta diferències positives respecte als seus antecessors: Victòria, Morales i Francisco Gerrero (1528-1599). Guerrero també es l’autor d’un llibre titulat : “El viaje a Jerusalem” ( 1588 ) que narra el seu peregrinatge a Terra Santa i on el compositor fa referència a les “chanzonetas” que relacionava amb les “villanescas” italianes.

 femapFinalment vam escoltar l’Obertura i tres àries de “Il Nascimento della Aurora”: “Zeffireti innmamorati, voi sarete fortunati”, “Aure, andante e baciate” i “Quando nasce in Ciel l’Aurora” del compositor també italia Tomasso Albinoni, que la “Real Cámara i la veu de Raquel Andueza” van brodar.

El públic va demanar un bis i els músics van oferir d’Antonio Caldara una ària de: “Il nuovo…” el compositor venecià, que el programa incloïa a la primera part del concert.

 La propera cita del Festival (FeMAP) serà el dia 25 de juliol al Jaciment de la Margineda amb “Magister Petrus” . El grup incorpora instruments tan específics com la cítola, la fídula, l’arpa,l’orgue portatiu i la veu de José Pizarro, tots sota la direcció de Mauricio Domingo que alhora tocarà instruments com l’alduf, el pandero i la guimbarda. Serà un programa de cançons en llatí de l’època medieval dels segles XII i XIII.

 El dia 8 d’Agost al Museu Areny Plandolit, acollirà “l’Ensemble Fortuna d’un gran Tempo” format per 3 violes, un llaüt i la veu del contratenor Marc Guerris.

 Per altra banda, s’ha de constatar la participació de l’Orquestra Nacional d’Andorra, i el Cor de Cambra de l’Auditori Enric Granados de Lleida al FeMAP . Actuaran el pròxim dia 2 d’Agost a Tremp i el dia 3 del mateix mes a Guardiola de Berguedà.

El programa inclourà el “Te Deum” (1714) de Georg Friedrich Händel ( 1685 – 1759 ) que ambdues formacions ja havia presentat al “Concert de Primavera” al Prat del Roure d’Escaldes-Engordany, al Principat d’Andorra.  

 

TOTES LES NOTÍCIES