
Els habitants de la Regió Sanitària Alt Pirineu i Aran són, un any més, els que millor han puntuat de tot Catalunya els serveis sanitaris que van rebre durant l’any passat a l’atenció primària, segons recull el Pla d’enquestes de percepció, experiència i satisfacció d’usuaris (PLAENSA). Els usuaris preguntats valoren la seva satisfacció amb un 8,06, per sobre del 7,75 de mitjana a Catalunya. A més, el 90,4% dels enquestats assegura que tornaria a acudir al seu centre de salut. Són xifres similars a les de l’any anterior a la regió, quan van ser 8,15 i 90%, respectivament.
Pel que fa als aspectes més ben valorats pels ciutadans del Pirineu i que se situen en nivell d’excel·lència per sobre del 95%, hi ha la neteja del CAP (96,9%), el tracte personal de l’infermer o infermera (96,6%), la comprensió de les explicacions (95,6%) i el tracte personal del metge o metgessa (95%). Segueixen de prop la informació coherent (94,6%) i el fet d’estar en bones mans per part de l’infermer o infermera (94,5%). La resta d’ítems estan puntuats per sobre del 73%.
El gerent de la Regió Sanitària Alt Pirineu i Aran, Felip Benavent, admet que és un orgull comptar amb un nivell de satisfacció tan elevat per part de la ciutadania. “Som molt accessibles, i això l’usuari de l’atenció primària ho percep, perquè aquesta proximitat es tradueix en un tracte extremadament personalitzat, uns temps d’espera més reduïts que en d’altres territoris o una flexibilitat a l’hora d’atendre que en altres regions no es poden permetre.”
Benavent admet, però, que aquesta accessibilitat comporta un treball exigent, ja que “som un territori molt extens i amb una població molt disseminada i això ens obliga, en moltes ocasions, a haver-nos de desplaçar per a apropar l’atenció al ciutadà. De fet, a més de en els 9 CAP, a la regió atenem en 81 consultoris locals i fem molta atenció domiciliària. És inevitable que, si arribem pràcticament a casa seva, el ciutadà senti que els professionals estan al seu costat per a tenir cura de la seva salut.”
El PLAENSA
Pla d’enquestes de percepció, experiència i satisfacció d’usuaris (PLAENSA) és un projecte que va començar l’any 2001 per a avaluar la qualitat del servei i el grau de satisfacció de les persones usuàries amb els diferents serveis sanitaris públics, amb l’objectiu d’obtenir una informació que resulta molt valuosa per a dissenyar i implementar estratègies de millora de la qualitat en la provisió d’aquests serveis.
La satisfacció és un sentiment subjectiu de la persona receptora del servei, que té un gran valor per a la gestió. Quantificar-la permet avaluar l’acceptabilitat dels esforços de planificació i provisió de serveis i complementar els aspectes d’eficiència i efectivitat.