L’AREB adjudica Vall Banc al fons JC Flowers per 29 milions d’euros

L’Agència de Resolució d’Entitats Bancàries (AREB) ha acordat aquest dijous seleccionar la firma d’inversió J.C. Flowers com a adquirent del banc pont de BPA, Vall Banc, per un total de 29 milions d’euros. L’AREB ha explicat, a través d’un comunicat, que l’oferta de la firma estatunidenca inclou un desemborsament inicial en formalitzar-se la compravenda, i una sèrie esglaonada de pagaments vinculats a l’evolució del negoci. L’oferta ha estat seleccionada, entre altres criteris, “per l’experiència internacional de l’inversor, el seu compromís amb el desenvolupament del negoci bancari a Andorra i la seva proposta de generació de valor”. L’AREB ha aprovat aquest dijous la resolució de BPA, per iniciar el traspàs de clients lícits, actius i passius de BPA al banc pont, una operació que es durà a terme entre el 9 i 10 de maig, per tal que Vall Banc pugui començar a operar a partir del 10 de maig. D’altra banda, s’ha acordat absorbir les pèrdues de BPA, xifrades en -103 milions d’euros, mitjançant l’amortització total del capital de l’entitat, els instruments híbrids (preferents) i el deute subordinat. A més, es preveu un augment del capital social de Vall Banc de 27 milions d’euros mitjançant l’emissió de noves accions que seran subscrites per l’AREB.

El banc pont de Banca Privada d’Andorra (BPA) serà adquirit pel fons d’inversió JC Flowers & Co, una firma fundada el 1998 dedicada a invertir en el sector financer. La compra s’ha tancat per un total de 29 milions d’euros, i segons l’AREB, la proposta seleccionada reuneix tots els requisits exigits: optimitza l’ús dels recursos públics, ofereix bones perspectives de continuïtat de negoci per a Vall Banc, els seus clients i els seus empleats, a més de garantir l’adopció de les millors pràctiques de negoci i de compliment normatiu, fruit de la dilatada experiència de J.C. Flowers & Co en la gestió d’entitats financeres. 

Fonts pròximes a l’entitat han indicat que l’operació no suposarà cap nou acomiadament, ja que la totalitat dels treballadors actuals passaran a Vall Banc. A més, també es garanteix que els clients recuperaran tots els seus dipòsits, però s’ha fixat un termini de sis mesos de restriccions. L’AREB ha aprovat aquest dijous la resolució de BPA, i es preveu que el traspàs dels clients lícits, actius i passius i empleats es pugui dur a terme en un termini de tres setmanes. Segons les fonts consultades, l’operació tindrà lloc entre el 9 i 10 de maig -durant els quals l’entitat romandrà tancada-, per tal que Vall Banc pugui començar a operar el proper 11 de maig. 

BPA notificarà als clients, mitjançant comunicacions tant genèriques com personalitzades, la seva situació i el resultat de l’anàlisi dels seus respectius comptes. Pel que fa als clients que encara no han passat el procés de revisió, considerats ‘no traspassables’, es mantindran a BPA almenys de forma transitòria i podran passar a la nova entitat si acrediten que compleixen amb els requeriments de prevenció de blanqueig i finançament del terrorisme. Els comptes sospitosos quedaran bloquejats a BPA i seran notificats a les autoritats competents. 

El president de l’AREB, Albert Hinojosa, ha assegurat que l’oferta de JC Flowers dóna compliment “punt per punt” al pla de resolució de BPA, ja que “protegeix els interessos dels clients lícits de l’entitat, assegura la viabilitat de Vall Banc i demostra l’interès dels inversors internacionals pel país, que al seu torn certifica la bona salut del sistema financer andorrà”.  

Hinojosa confirma que tots els empleats actuals passaran a Vall Banc
Hinojosa, en declaracions a l’ANA, ha confirmat que la intenció és que tots els empleats actuals de BPA puguin passar a Vall Banc. Així, després de les diverses baixes que s’han produït i les reestructuracions que ha patit la plantilla, “estem a prop de la xifra òptima d’empleats”. Pel que fa a l’inici de les operacions del nou banc, el president de l’AREB ha recordat que per tal que pugui donar servei als clients és necessari disposar un Swift (per fer transferències internacionals), un mitjà de pagament (VISA), els custodis per als títols i els corresponsals. En aquest sentit, Hinojosa ha confirmat que ja tenen aquests quatre elements i que el termini de tres setmanes fixat és per una qüestió organitzativa, per poder fer tota la migració i posar en marxa tot l’operatiu, que ja s’ha testat en set o vuit ocasions.

Albert Hinojosa s’ha mostrat molt satisfet per la feina feta durant el darrer any, ja que reconeix que se’ls va encomanar una feina molt difícil. “Muntar un banc des de zero no és fàcil, com tampoc ho és organitzar un procés de venda internacional”, ha admès. En aquest sentit, ha qualificat l’adjudicació del banc pont de “gran notícia per al país, per al sector financer i per als clients”.

De la seva banda, el director general i conseller delegat de la firma, J. Christopher Flowers, s’ha mostrat molt satisfet pel fet que la seva oferta hagi estat la seleccionada, i ha assegurat que donarà continuïtat als serveis de banca privada de l’entitat, desenvolupant-la perquè pugui ser líder del sector. “Confiem que el nostre profund coneixement del sector financer, així com la nostra aposta sostinguda pel talent i les solucions innovadores, potenciaran el desenvolupament de Vall Banc per transformar l’entitat en una líder de la indústria, pel servei que brindarà als clients de banca privada i les seves capacitats de gestió”, ha declarat. 

Augment del capital social de 27 milions d’euros

Finalment, l’AREB ha informat que la resolució aprovada també preveu l’absorció de les pèrdues de BPA segons l’acord sobre la valoració negativa de l’entitat, adoptat pel Consell d’Administració de l’AREB el 17 de juliol del 2015, que la xifrava en -103 milions d’euros. Aquesta operació es farà mitjançant l’amortització total del capital de l’entitat, els instruments híbrids (accions preferents) i el deute subordinat (dels antics responsables del banc). 

A més, es durà a terme un augment del capital social de Vall Banc de 27 milions d’euros mitjançant l’emissió de noves accions que seran subscrites per l’AREB mitjançant els fons disponibles del FAREB, el que elevarà fins els 30 milions d’euros per complir amb les exigències regulatòries sobre capital mínim establert per la legislació andorrana en matèria d’entitats financeres. Cal recordar que aquests 30 milions d’euros els van aportar la resta d’entitats bancàries del país.

Text i foto: ANA

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *