El tram de l’AP-7 entre Girona Oest i Girona Sud és, des d’aquest dijous i fins al diumenge, l’escenari de les proves per preparar la infraestructura per a la futura “convivència” de cotxes autònoms i convencionals. Es tracta del projecte europeu INFRAMIX en el qual participen onze empreses i institucions que lideren el desenvolupament de tecnologia per a la conducció autònoma. Les proves plantegen tres escenaris diferents per comprovar com es comunica la infraestructura amb els vehicles o amb els dispositius de navegació. Aquesta setmana, testaran la reacció a assignacions de carril específics per a aquests vehicles, la presència d’obres a la carretera o l’aparició d’embussos. “Ens apropem una mica més a conduir de forma autònoma”, ha afirmat la directora general d’Autopistes, Anna Bonet.

INFRAMIX és l’acrònim d”Infraestructura viària preparada per a fluxos de trànsit mixt’ en anglès i ja explicita l’objectiu d’aquest projecte europeu que suma una inversió de més de 4,5 MEUR. Des de dijous i fins diumenge, el tram gratuït de l’AP-7 al seu pas de Girona acull diverses proves per situar-se en un escenari de futur més o menys proper de convivència de cotxes autònoms amb vehicles convencionals.

Aquestes proves de conducció autònoma es focalitzen ara en testar la transferència d’informació entre la carretera i els vehicles o dispositius de navegació. “Estem preparant la infraestructura per al futur”, ha subratllat Bonet que ha afegit que l’aplicació de les noves tecnologies de conducció autònoma suposa un “pas endavant molt important” i aquestes proves ajudaran a “veure quines són les necessitats”.

Durant aquests dies, plantegen tres tipus de proves diferents per comprovar com responen els vehicles a la informació transferida des de la infraestructura. El primer dels escenaris és l’assignació de carril i consisteix en avaluar la reacció dels vehicles i els dispositius davant l’obertura d’un carril dedicat als vehicles autònoms i, també, com reben els usuaris dels cotxes convencionals la presència de la senyalització que ho indica.

La segona prova planteja la presència d’obres a la carretera transferint informació des de l’autopista i com apareix a la pantalla o tauleta electrònica del vehicle autònom. “Consisteix en veure com s’informa tant el vehicle convencional amb la senyalització com als receptors autònoms”, ha concretat el director d’Innovació d’Autopistes, Xavi Serra.

El tercer escenari és per avaluar l’aplicació d’estratègies de control de trànsit a temps real situant-se en una eventual presència d’embussos a la carretera amb indicacions sobre la velocitat a la qual han de circular els vehicles, la distància de seguretat entre ells i el suggeriment de canvis de carril per millorar la circulació i la seguretat viària.

Serra ha exposat que l’AP-7 és una infraestructura “estratègica” i que, a més, ja ha anat incorporant antenes i altres tecnologies que contribueixen a crear els algoritmes necessaris per avançar en la conducció autònoma. Aquestes proves també han de contribuir a fer recomanacions a les administracions sobre com regular, quan arribi el moment, la presència de cotxes autònoms a les circulació viària.

D’aquí dos mesos, en el marc del projecte, faran més proves en “entorn controlat” a Àustria. El projecte INFRAMIX també preveu aprofundir en la catalogació d’infraestructures proposant distintius de la A a la E segons si està més preparada o menys per als vehicles autònoms.

El conseller de Polítiques Digitals, Jordi Puigneró, ha assistit aquest divendres a les proves que es fan a l’AP-7 i ha refermat el compromís de la Generalitat en continuar impulsant dos indústries estratègiques per al país: l’automoció i la tecnològica.

En aquest sentit, ha recordat que Catalunya i Occitània estan preparant una candidatura per accedir a fons europeus per desenvolupar un projecte de corredor mediterrani “intel·ligent”. “El vehicle autònom ens portarà al futur”, ha conclòs el conseller.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada