L’Alt Pirineu i Aran compta amb més de 60.000 places d’allotjament turístic

El centre històric de la Seu en vista aèria
El centre històric de la Seu en vista aèria (RàdioSeu)

L’oferta de places d’allotjament turístic al Pirineu ha seguit augmentant els darrers cinc anys. Al conjunt de la demarcació de Lleida, l’increment ha estat del 14%, segons el conjunt de dades sobre el sector que ha donat a conèixer el Patronat de Turisme de la Diputació i que formen part de l’Estudi sobre Localització i Anàlisi de l’Oferta d’Allotjament Turístic a la demarcació de Lleida. L’anàlisi ha estat elaborada per la Càtedra de Turisme d’Interior i de Muntanya de la UdL, amb el suport del Patronat, i és dirigida pel professor Eduard Cristóbal.

Les tres marques turístiques de la demarcació -Pirineu, Aran i Terres de Lleida- han passat de 3.421 establiments i 66.344 places l’any 2017 a 5.312 establiments i 75.620 places a finals del 2022. És a dir, 1.891 establiments nous i 9.276 places noves. Es tracta d’un tipus d’allotjament molt concentrat a l’Alt Pirineu i Aran, atès que en aquesta àrea hi ha el 83,4% de l’oferta, i que per tant té una presència més escassa a la plana de Lleida (16,6 % del total). En xifres totals, a l’Alt Pirineu n’hi ha 44.815 places (59,3 %); a l’Aran, 18.249 (24,1 %), i a les Terres de Lleida, 12.556 (16,6 %). 

L’estudi s’ha presentat en el marc de la Fira Internacional de Turisme (Fitur) a Madrid aquesta setmana. El president de la Diputació, Joan Talarn, ha explicat que el treball “permet tenir una radiografia dels establiments d’allotjament turístic en el conjunt de la demarcació i, alhora, constata la fortalesa del sector turístic, que actua de veritable motor econòmic en diferents parts del territori”. La vicepresidenta del Patronat, Rosa Pujol, ha recordat que la demarcació ha mantingut un creixement constant pel que fa al nombre de viatgers i de pernoctacions des de l’any 2011 fins a la irrupció de la pandèmia. Una situació que s’ha recuperat aquest passat 2022. Només el 2020 i el 2021 es va aturar aquest creixement a causa de l’efecte de la COVID-19.



L’estudi només inclou una part de la Cerdanya

Per darrera l’Aran, que té el 24% de l’oferta, el Pallars Sobirà és la segona comarca del Pirineu amb més places (el 21% del total). Tot i això l’estudi no ha inclòs els municipis de la Cerdanya que formen part de la demarcació de Girona, que també tenen una oferta molt extensa. Aquesta delimitació a l’àmbit provincial per part dels autors fa que en aquesta anàlisi la Cerdanya aparegui en sisè lloc (6,7%), molt per sota de la seva oferta real, perquè només s’hi ha inclòs les poblacions de la Batllia i el Baridà.

Així, el tercer lloc en aquest treball correspon a l’Alta Ribagorça (8,5%), seguida de prop per l’Alt Urgell (8,3%) i el Solsonès (7,5 %) i, ja a més distància, el Pallars Jussà (6,7%).



L’Alt Urgell, en tercer lloc en places de turisme rural

Per sectors, en aquest estudi l’Aran concentra més del 30 % del conjunt de les places hoteleres del Pirineu, seguit del Pallars Sobirà (14,6%). Pel que fa als càmpings, sobresurt clarament el Pallars Sobirà (34% de les places), seguit de la Val d’Aran, el Solsonès i l’Alt Urgell, amb poc més del 10% cadascun. Quant a les cases de Turisme Rural, la llista la lidera el Solsonès amb el 17% de les places, seguit del Pallars Sobirà (14%), l’Alt Urgell (13%), el Pallars Jussà amb el 10,4 % i l’Alta Ribagorça amb el 8,3 % del total.

Quant als Habitatges d’Ús Turístic (HUT), la Val d’Aran se situa com a clar dominador en aquesta tipologia d’allotjament amb 8.000 places i un 38% del total, seguida en segona posició pel Pallars Sobirà amb un 16,9% i l’Alta Ribagorça amb un 11 % de l’oferta. Pel que fa a les instal·lacions juvenils com són els albergs, cases de colònies, granges escoles, aules de natura i campaments juvenils, assoleixen un valor significatiu a la Noguera i al Solsonès amb el 18,5% de places cadascun.

Finalment en el sector dels apartaments turístics, la tipologia amb menys pes tant en places com en establiments, només hi ha 30 establiments amb 672 places, que representa un 1% del conjunt de l’oferta, i té a la comarca de l’Alta Ribagorça la seva màxima concentració de places amb 180 llits en un únic apartament, mentre que en establiments l’Alt Urgell se situa al capdavant amb 8 empreses.


TIPOLOGIA                                             ANY 2017                        ANY 2022

                                                           Establiments/  Places        Establiments/Places

1.- Hotels, hostals i pensions                    410           19.330             419           19.510      

2.- Càmpings                                                  62            22.620               63          22.749 

3.- Turisme Rural                                         652              4.707             677            4.997

4.- Apartaments Turístics                            29                 713               30               672

5.- Habitatges d’Ús Turístic-HUTs        2.182            12.045          4.044          21.315

6.- Instal·lacions juvenils (albergs,

cases de colònies, granges escola,

aules de natura i campaments)                    86              6.929               79            6.377

                                                      Total:   3.421            66.344          5.312          75.620

L’estudi també fa una radiografia i interpretació de les xifres a escala local. El principal municipi en nombre total de places d’allotjament turístic de mercat, amb dades de novembre del 2022, és Naut Aran (9.497 places, un 12,6 % del total de la demarcació). Destaquen per nombre de places dos altres municipis: Vielha, també a la Val d’Aran, amb 6.126, i la Vall de Boí, a l’Alta Ribagorça, amb 4.647.

TOTES LES NOTÍCIES