L’Agència de Protecció de Dades gestiona una vintena d’expedients sancionadors cada any


L’Agència de Protecció de Dades d’Andorra (APDA) gestiona entre 15 i 20 expedients sancionadors cada any de casos de vulneració de la protecció de les dades personals. Segons ha indicat el director de l’APDA, Joan Crespo, és una proporció ‘bastant similar’ a la dels països veïns encara que la ‘relació de proximitat’ que existeix al Principat per les seves dimensions fa que els usuaris siguin més aviat reticents a denunciar. L’Agència ha celebrat aquest dimarts el Dia europeu de la protecció de dades amb una jornada de portes obertes i l’edició d’un fulletó informatiu. La recomanació general, segons Crespo, és que ‘quanta menys informació de caràcter personal es pengi a les xarxes, millor’.

De 15 a 20 expedients sancionadors. Aquestes són les dades que gestiona l’APDA cada any, a més dels expedients de consulta, els d’informes jurídics, les consultes externes o la col·laboració amb altres agències, segons ha explicat el director de la institució, Joan Crespo.

Tot i que són dades equiparables a Espanya o França, Crespo també ha admès que a Andorra ‘la gent és reticent a denunciar per la relació de proximitat entre les persones i les organitzacions’. En la majoria de casos, ha assenyalat, s’arriba a un acord previ entre les parts si no es detecta una ‘flagrant’ manca de respecte del dret a la intimitat.

Per defensar aquest dret i conscienciar a la població, l’APDA ha organitzat una jornada de portes obertes i han editat un fulletó amb algunes recomanacions sota el títol El que la lletra gran et dóna, la lletra petita t’ho treu.

Enguany s’han centrat en les xarxes socials, els mòbils i Internet ‘per mantenir la privacitat intacta amb aquests dispositius’, ha exposat el director de l’APDA. Entre les recomanacions hi ha la de guardar el número IMEI dels telèfons mòbils, perquè permet bloquejar-los en cas de robatori o retornar-los al propietari; configurar la geolocalització perquè s’activi només quan sigui necessari, configurar el perfil de les xarxes socials correctament i seleccionant la informació que no es vol fer accessible per a determinats grups o no donar més informació de la necessària quan s’omplen formularis.

‘Posar informació a Internet és perdre el control i cedir tota aquesta informació a les empreses propietàries de les xarxes socials on t’has donat d’alta’, manifesta Crespo. Per això insta a llegir les clàusules de privadesa i a ser conscients que ‘la nostra informació té un preu’.

I és que, com ha explicat el director de l’APDA, ja existeixen empreses que es dediquen a recopilar informació personal a les xarxes per elaborar perfils de consumidors, mèdics o turístics i vendre les dades.

És per això, ha dit Crespo, que ‘cal conscienciar-nos de la importància que té la nostra informació’ i cal poder ‘decidir quina d’aquesta informació volem que sigui pública, qui volem que la tingui, a qui volem que se cedeixi i com volem que s’utilitzi’.

Així, durant la jornada de portes obertes han volgut conscienciar els ciutadans que han visitat les seves dependències d’aquesta necessitat de controlar les dades i aclarir dubtes sobre les xarxes socials i Internet, així com l’ús de sistemes de videovigilància, la protecció de les dades mèdiques o les iniciatives de smart cities.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada