L’ACA apunta que cal ‘unificar la seguretat als passos de vianants’

pujal-sasplugas

L’Automòbil Club d’Andorra (ACA) ha presentat aquest dimarts el seu primer informe sobre la mobilitat a Andorra que es vol fer anualment amb el títol d’IMACA. El document està dividit en dues parts, com ha explicat el secretari general de l’ACA, Antoni Sasplugas. La primera és una part fixa amb les dades de mobilitat de cada any, com ara el nombre d’accidents mortals o amb ferits, els accidents amb incidència de l’alcohol i drogues, atropellaments, actuacions realitzades a les carreteres, sancions imposades per la Policia, estat del parc automobilístic, etc. L’objectiu és que serveixi de ‘document de consulta’, ha apuntat Sasplugas, perquè amb les dades agregades de diferents anys permeti elaborar campanyes de prevenció. La segona part tractarà cada any un tema concret, que en aquesta ocasió són els passos de vianants ja que les dades indiquen que s’han produït setze atropellaments en aquestes zones i hi ha hagut ‘molts accidents mortals per un any’. Com ha destacat el secretari general de l’ACA, només hi ha un decàleg de recomanacions de Mobilitat i no un marc legal que estableixi com s’han de senyalitzar aquests passos de manera que entenen que l’informe ha de demostrar que ‘calen uns criteris per unificar la seguretat als passos de vianants’.

L’Informe de mobilitat de l’ACA del 2012 aporta dades com que hi va haver 601 accidents de circulació, amb la majoria de conductors implicats d’entre 30 i 49 anys, 6 accidents mortals o 67 accidents amb incidència d’alcohol i drogues i 103 atropellaments, dels quals 16 es van produir en passos de vianants. L’informe també recull les dades sobre sancions imposades per la policia, les tipologies d’aquestes sancions, els controls realitzats i l’estat del parc mòbil i de les carreteres entre altres.

Aquesta primera part permet recollir les dades de diferents àmbits que es podran creuar a mesura que es pugui seguir l’evolució i fer anàlisis per veure la relació entre diferents dades. Per exemple, com apunta el secretari general de l’ACA, l’edat de la majoria dels conductors implicats en accidents coincideix amb la mateixa franja que destaca en els positius dels controls d’alcoholèmia. Així, es preveu que pugui ajudar a veure l’estat de la mobilitat al país i fer campanyes de prevenció en diferents àmbits. Un altre exemple que es podria veure, ha dit, és la relació entre el parc mòbil i la contaminació o amb l’asfaltat dels carrers.

Una altra dada que ha valorat el president de l’ACA, Enric Pujal, són les infraccions sancionades per la policia que situen en primer lloc l’excés de velocitat, seguit de circular sense cinturó, no disposar del distintiu de l’ITV i no disposar d’assegurança. Pujal s’ha mostrat sorprès d’aquest darrer punt però no tant del primer ja que també es podria atribuir a un augment dels radars.

A partir d’ara volen presentar l’estudi el primer semestre de cada any i així tenir un històric per ‘trobar solucions a la mobilitat del país’, ha manifestat Pujal. L’ideal, ha afegit, seria rebaixar els accidents greus i amb víctimes mortals, però a més de permetre adreçar campanyes concretes l’informe també permetrà fer la comparativa amb altres països.

La segona part de l’informe tractarà cada any un tema concret que preocupi en l’àmbit de la mobilitat. Enguany s’ha triat els passos de vianants perquè s’han registrat quatre atropellaments mortals en aquestes zones. L’estudi, ha indicat Sasplugas, ha permès veure quina és la situació dels passos de vianants al país i s’ha detectat que no hi ha uniformitat ni un sistema clar de senyalització. ‘Només hi ha un decàleg de recomanacions i no un marc legal que digui com s’han de pintar i senyalitzar’, ha assegurat. Amb les dades dels passos de vianants del país es vol demostrar que cal establir uns criteris per unificar les mesures de seguretat que s’han d’aplicar per norma a totes aquestes zones.

Per tant, com ha resumit el secretari general de l’Automòbil Club, l’IMACA permetrà ‘posar dades en comú perquè ens ajudi a tots a reflexionar i entre tots decidir quines polítiques podem aplicar’.

TOTES LES NOTÍCIES