La transformació educativa centra el 9è Congrés Educació i Entorn

La transformació educativa ha estat enguany el tema protagonista de la 9ena edició del Congrés Educació i Entorn, que dijous a la tarda va inaugurar el conseller d’Educació, Josep Bargalló. Una jornada que, durant tres dies, ha aplegat a 300 professionals de l’àmbit educatiu i que ha posat també l’accent en el lideratge pedagògic i en la importància de crear xarxes educatives, per millorar la qualitat del sistema.

El director general de Currículum i Personalització del Departament d’Educació, Josep Vallcorba, ha clos aquest matí el congrés, tot posant de relleu que “hem d’aconseguir que tots els centres educatius se sentin compromesos i acompanyats en aquest procés de transformació i millora”. Vallcorba ha afegit que “volem una escola acollidora, inclusiva i orientadora, per avançar cap a un aprenentatge significatiu i motivador. Una escola oberta on l’alumne sigui protagonista del seu procés”.

Vallcorba, en aquest sentit, ha assenyalat que “el repte que tenim és ingent, i per això són tant importants jornades com aquestes”, les quals serveixen de punt de trobada “de gent que creiem en el poder transformador de l’educació”. Vallcorba ha afegit que el congrés “està plenament consolidat en l’espai pirinenc” i, segons ell, “ha mostrat la voluntat de projectar-se en xarxes per intentar millorar l’educació del país”.

En un dels debats celebrats aquests tres dies al congrés, hi ha participat també el secretari de Polítiques Educatives, Carles Martínez, que ha refermat l’aposta del Departament “per donar impuls a l’autonomia dels centres”. El subdirector general de la Inspecció d’Educació, Josep Plancheria, també ha pres part aquest dissabte en un dels espais de diàleg del congrés i ha conclòs que “del que es tracta, és d’aprendre junts per aconseguir que tots els alumnes tinguin més benestar i més dignitat”.

El congrés s’ha centrat en la innovació pedagògica com a eina transformadora als centres educatius, entenent la transformació educativa com una realitat que s’ha de dur a terme en el nucli dels centres i de la comunitat educativa. Les xarxes educatives són el suport que ha de transformar i millorar l’aprenentatge, i el lideratge pedagògic dels docents i equips directius qui ho han de fer possible.

Per reflexionar al voltant de tots aquests aspectes, el congrés s’ha estructurat en diferents àmbits de reflexió, conferències i interacció entre els participants, i ha permès conèixer l’experiència dels centres i les opinions d’experts internacionals en diferents àmbits de la pedagogia, la gestió o la neurociència, entre d’altres. Experts com ara José Weinstein -Sotssecretari d’Educació del Govern de Xile entre 2000 i 2003-; David Bueno -Doctor en Biologia i professor i investigador de Genètica a la Universitat de Barcelona-; Xavier Prats Monné -fou alt funcionari de la Comissió Europea, com a director general d’Educació i Cultura-; Àngel Castiñeira -Director de la Càtedra de Lideratge i Governança Democràtica de la Universitat d’ESADE-Ramon Llull-; i Verónica Boix -investigadora principal i membre del comitè de direcció del Project Zero, Harvard Graduate School of Education-.

El Congrés d’Educació i Entorn està organitzat conjuntament pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, el Govern d’Andorra, l’Ajuntament de la Seu d’Urgell i el Consell Comarcal de l’Alt Urgell.

TOTES LES NOTÍCIES