El conseller general demòcrata Xavier Montané, arran de la polèmica creada amb l’aprovació de la subvenció electoral a Moviment Massanenc i els possibles interessos que s’hi podrien aplicar, ha explicat que les subvencions electorals mai s’han pagat amb interessos i que per tant la de MM tampoc els inclourà. El motiu recau en el fet que, tot i que la llei no ho especifica, s’interpreta que no es tracta dels interessos generats a partir de la data de les eleccions, sinó a partir de l’aprovació de l’informe del Tribunal de Comptes per part del Consell General. En el cas de la subvenció de Moviment Massanenc, s’entendria que els possibles interessos meritarien a partir d’aquest passat dijous, però Montané ha assegurat que aquests no s’addicionaran perquè es tractaria d’interessos de mora que només s’aplicarien en el cas que la subvenció no es pagués abans de 90 dies. Malgrat tot, el conseller ha reconegut que la Llei no és prou clara en aquest aspecte i ha indicat que DA s’ha compromès a modificar-la durant aquesta legislatura.
Un dels temes que va suscitar més polèmica durant el debat d’aquest passat dijous en el qual el parlament va aprovar l’informe del Tribunal de Comptes atorgant la subvenció a Moviment Massanenc, va ser el fet que la subvenció pogués incloure els interessos produïts fins a la data de la seva percepció.
El conseller general demòcrata Xavier Montané ha explicat a l’ANA que aquests interessos, que no s’han aplicat mai, tenen com a finalitat compensar la pèrdua de valor econòmic de l’import si es produís un retard en el seu pagament, però ha volgut deixar clar que aquests interessos no començarien a computar des del dia de les eleccions, sinó des d’aquest mateix dijous, quan el Consell General va aprovar l’informe del Tribunal de Comptes, fet que insta al Govern a procedir a pagar la subvenció.
De fet, Montané ha reconegut que la Llei no especifica quan comencen a meritar aquests interessos, i per tant és el Govern el que interpreta que si s’haguessin de pagar, computarien a partir que el Consell General aprova l’atorgació de la subvenció.
A més, Montané ha indicat que no li consta que mai s’hagin pagat interessos de mora en subvencions electorals, ni que cap candidatura mai els hagi reclamat, ja que el Govern mai les ha pagat més enllà de 90 dies.
Tot i això, Montané reconeix que la Llei no resol bé una situació com la que s’ha produït amb MM, i ha assegurat que des del grup parlamentari de DA s’està treballant per modificar la Llei qualificada de finançament electoral per tal d’evitar que es tornin a produir aquestes situacions, i resoldre com s’ha de procedir quan una candidatura no presenta els comptes dins del termini previst. Aquesta modificació legislativa es podria fer aprofitant la revisió que s’haurà de dur a terme a causa de la creació d’una llei de finançament de partits, i Montané ha assegurat que es buscarà el consens amb els altres grups tenint en compte que es tracta d’una llei qualificada.
Un informe extern va avalar la subvenció a MM
D’altra banda, s’ha tingut accés a l’informe extern que va concloure que el Tribunal de Comptes havia de fiscalitzar els comptes de MM, així com aprovar el pagament de la subvenció tot i haver presentat els comptes amb retard. L’informe, amb data de 25 de setembre de 2012, va ser encarregat pel Consell General a un jurista del bufet Legalis advocats, Llorenç Ballester.
Els motius que argumenta l’informe són que la fiscalització és una competència que el Tribunal de Comptes ha de dur a terme independentment de si la candidatura respecta o no els terminis de presentació dels comptes, i que en cas que una candidatura no els hagués presentat, l’obligació del Tribunal era de reclamar-los.
Pel que fa al dret a la subvenció, l’informe posa de manifest que aquest dret emana de la Llei i no cal que sigui sol·licitat per l’interessat, i que per tant el termini de presentació dels comptes no ha d’afectar la subvenció, ja que és una qüestió que només s’hauria de considerar ‘un mitjà per ordenar el procés fiscalitzador’. A més, com que no existeix cap règim sancionador, Llorenç Ballester veu difícil que es pugui sancionar no atorgant la subvenció, i que en tot cas ‘la sanció per Moviment Massanenc no hauria de ser altra que el retard en el pagament de la subvenció fins que no hagi complert les seves obligacions legals’.
D’altra banda, el jurista considera que la no concessió de la subvenció podria constituir ‘una vulneració del principi de legalitat’ i, correlativament, una ‘vulneració del principi d’igualtat davant de les altres candidatures’.