La soprano Jonaina Salvador i el baix baríton Guillem Forné sedueixen al recital “Tutto Mozart” 

Organitzat per Andorra Lírica, el passats dies 21 i 22,”l’Auditori  Claror” del Centre Cultural Lauredià, va acollir un nou recital d’Andorra Lírica que va obrir la temporada 2017 – 2018.

L’esdeveniment operìstic, amb el títol de “Tutto Mozart”, va reunir diversos cantants de diferents registres vocals,  encapçalats per la soprano Jonaina Salvador, (que alhora n’era la directora artística) i el baix baríton Guillem Forné. La resta de solistes eren la mezzo soprano Inés Moraleda, el tenor Pablo Garcia  i el baríton Jorge Tello.

El conjunt de música de cambra que va acompanyar els solistes de “Tutto Mozart” va ser dirigit per Daniel Casanova, i va comptar amb la pianista Laia Martín, les violinistes Roxana Osterwalder (1r  violí) i Alekxandra Shmidtke (2n violí ), i la flautista Fina Martínez . El recital també va comptar amb el contrabaixista Eduard Alegre, (deixeble de Yehudi Menuhin) l’oboista Aitor Llimera i el clarinetista Santiago Pérez, solista de l’Orquestra Simfònica de Castelló.

Daniel Casanova, actualmente és director titular de l’Orquestra de Cambra de la Comunitat Valenciana, i alguns dels cantants solistes com per exemple el mateix Guillem Forné ja havien interpretat a Mozart (Flauta mágica), mentre que el tenor Pablo Garcia havia interpretat el personatge de Don Ottavio a la òpera “Don Giovanni” de Mozart. També l’oboista Aitor Llimerà havia participat en diversos concerts de Mozart, i també al Festival Internacional de Salzburg juntament amb el seu pare també músic.  

El disseny i la producció escenogràfica va anar a càrrec de Luna Troya i va tenir la col·laboració de l’Escola d’Art de Sant Julià de Lòria i la professora d’Arts plàstiques Úrsula Borja del mateix centre. L’assistent de producció va ser l’Elena Pérez, mentre que  vestuari era de “Rafató Teatre”. La resta de l’equip tècnic de l’espectacle estava format per Toni Gibert, amb Celso Mariño com a responsable del so, i la il·luminació va anar a càrrec de Jordi Sánchez. Tanmateix, Francesc Salvador va participar en la realització dels subtítols en català, mentre que el disseny gràfic del programa era de la Mireia Gonzalez. La traducció del text alemany del duet de Papageno de “Die Zauberflöte”,  va ser realitzada per Guillem Forné.    

L’espectacle “Tutto Mozart” es va iniciar amb l’obertura de “La Clemenza di Titto” i l’ària “parto parto” de la mateixa òpera, amb llibreto de Tomaso Mazzolà però basat en l’obra escrita per Metastasio l’any 1734, és un dels llibretos més ben considerats i fa referència a l’emperador romà del mateix nom. 

Seguidament vam poder escoltar diverses àries de “Don Giovanni” en alternança amb àries de “La Flauta mágica”, un duet de “Cosi fan tutte” i de “Le Nozze de Figaro” (Els llibretos de Don Giovanni, Cosi fan tutte i Le nozze de Figaro,  formen la trilogia escrita per Lorenzo da Ponte (1749 – 1838), per a Mozart, encara que en el cas de “Don Giovanni”,  l’escriptor Da Ponte  es va basar en l’obra homònima del dramaturg  espanyol Antonio de Zamora (1665 – 1728).              

Va tancar la primera part el conegut duet “Papageno, Papagena” (De La Flauta màgica) que van compartir la Jonaina Salvador i Guillem Forné, en un atrevit vestuari d’ocellaires i que van escenificar a l´uníson.  “ La Flauta màgica” va ser composta per Mozart  amb llibreto escrit en alemany per Emanuel Schikaneder ( 1751 – 1812). Va ser la seva última composició del gènere operìstic i es va estrenar el 30 de setembre de l’any 1791 sota la direcció del mateix compositor, mentre que el també actor, poeta, escriptor i també cantor Schikaneder,  hi va participar com a baríton en el rol de “Papageno”.  L’estrena va ser al “ Theater auf der Wieden” , (teatre històric de Viena, que més tard serie reconstruït l’any 1801).

La segona part es va iniciar amb el trio de “La mia dorabella”, el duo “Prendero quel brunettino” i l’ària “Un’aura amorosa” de l’òpera “Cosi fan tutte”. A continuació una altra alternança d’àries de “Le Nozze di Figaro”, un duo de “Cosi fan tutte”, etc. fins a arribar al trio de les màscares de “Don Giovanni” , en una excel·lent interpretació instrumental.

En resum, un passeig líric per les millors àries, duos, trios i quartets vocals de les òperes de Wolfgang Amadeus Mozart, que acompanyats  del suport incondicional dels músics de cambra, (aquesta vegada ubicats al centre de l’escenari)  “Andorra Lírica” acaba d’assolir un nou èxit musical i cultural. Alhora que ens va apropar l’òpera per a tots els públics i en un àmbit acollidor com és l’Auditori Claror del Centre Cultural i de Congressos de Sant Julià de Lòria i a través d’un projecte de gran valor afegit.  

Finalment, s’ha de constatar que l’esdeveniment musical va comptar amb els patrocinadors institucionals: el Govern d’Andorra, el Comú de Sant Julià i com és habitual de l’Ambaixada Espanyola.  A més a més hi van participar  d´altres col·laboradors  habituals, entre ells Tabandor i Leclerc (Punt de Trobada),  així com diversos mitjans de comunicació del país, i  l’Escola d’Art del Comú de Sant Julià de Lòria.  

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *