La recollida de matèria orgànica es posarà en marxa amb 8 supermercats, 17 restaurants i 21 hotels

La  recollida de la matèria orgànica arrencarà després de l’estiu amb la participació d’un total de 8 grans superfícies comercials, 17 restaurants i 21 hotels, una xifra que es “pot ampliar” en el futur. Així ho han explicat aquest dilluns la ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó, i la cap de l’àrea de Gestió i Control Ambiental i Seguretat Industrial, Sílvia Ferrer, en una roda de premsa que ha servit per anunciar l’aprovació d’un decret a través del qual es declaren com a productors singulars els grans magatzems i grans supermercats (de més de 1.200 metres quadrats i amb una secció d’alimentació) que a partir d’ara estaran obligats a recollir la matèria orgànica a banda del paper i cartró, el vidre i els envasos. A més, s’ha impulsat un segell que podran obtenir els establiments comercials que s’impliquin tant en el reciclatge com en la prevenció de residus.

La recollida selectiva de matèria orgànica arrencarà després de l’estiu amb la participació de vuit grans superfícies comercials (d’Andorra la Vella, Sant Julià de Lòria i Escaldes-Engordany) i la participació voluntària de 21 hotels i 17 restaurants, una xifra que els responsables esperen que es pugui anar “ampliant” en el futur. De fet, amb aquesta participació s’espera poder arribar al 10% de la matèria orgànica que es genera al país; és a dir, 1.000 tones a l’any.

La concessió de la recollida d’aquesta matèria orgànica, que ha estat adjudicada pel Govern a l’empresa Reciclatges Feper, SLU, s’ha fet de manera paral·lela a l’aprovació d’un decret a través del qual els grans magatzems i grans supermercats (més de 1.200 metres quadrats i amb una secció d’alimentació) són declarats productors singulars, la qual cosa suposa que a banda de la recollida de paper i cartró, envasos i vidre estaran obligats a recollir la matèria orgànica. Per dur a terme aquesta recollida, els grans magatzems comptaran amb un termini de quatre mesos per adaptar-se, motiu pel qual aquesta recollida no s’iniciarà fins passat l’estiu.

El material procedent dels centres comercials (Punt de Trobada, River, Sant Eloi, Pyrénées, Centre Comercial Andorrà, Híper Andorra, Andorra 2000 i Caprabo de l’illa) i dels establiments hotelers i de la restauració es duran a la planta de compostatge del centre de tractament de residus de Benavarre (de la Mancomunitat d’escombraries de l’Urgellet) de manera diària (de dilluns a divendres) i el retorn serà compost i es podrà fer servir, per exemple, a parcs i jardins. La ministra de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, Sílvia Calvó, ha destacat que estan “convençuts de la bona qualitat del compost” que s’assolirà i que, a poc a poc, s’aniran afegint nous establiments, però ha remarcat que és molt important “que la tria es faci bé en origen” ja que, si no, no es pot fer servir i per això, ha remarcat, que és molt important també la “formació” dels participants.

A banda d’haver de fer aquesta recollida de la matèria orgànica, els grans establiments han d’adoptar mesures de prevenció, com disposar d’un espai per a l’emmagatzematge, contenidors diferenciats, minimitzar les bosses d’escombraries, formar els empleats en la gestió de residus i també facilitar informació al ministeri.

De manera paral·lela, s’ha creat un distintiu de qualitat ambiental que podran obtenir els establiments comercials (no només els productors singulars) “de manera voluntària”, tal com ha explicat la cap de l’àrea de Gestió i Control Ambiental i Seguretat Industrial, Sílvia Ferrer. El podran obtenir els que obtinguin dotze punts en un seguit de mesures relacionades amb diferents aspectes, entre els quals el malbaratament alimentari, l’ús de vidre retornable o la reducció del paper o les bosses de plàstic i el foment del reciclatge. Aquest distintiu tindrà una vigència de dos anys i serà renovable, i també es podrà retirar si l’establiment no compleix els requisits establerts.

ANA

TOTES LES NOTÍCIES