La qualitat de l’aire a Andorra s’ha mantingut majoritàriament entre bona i excel·lent el 2016

L’any 2016 Andorra ha registrat 8041 hores amb qualitat de l’aire entre bona i excel·lent (92%), 617 hores amb qualitat de l’aire regular (7%), i 126 (2%) hores amb qualitat de l’aire deficient i dolenta.

Així es desprèn de l’estudi anual elaborat pel ministeri de Medi Ambient, Agricultura i Sostenibilitat, i que aquest matí ha presentat el director general, Marc Rossell.

D’aquesta manera, la qualitat de l’aire a Andorra registra una estabilització des de l’any 2010.  Els contaminants reglamentats per la normativa andorrana, que està totalment homologada amb els d’Europa, són gasos (diòxid de nitrogen, òxids de nitrogen, diòxid de sofre, monòxid de carboni, ozó, i benzè), i material en partícula (plom, arsènic, cadmi, níquel i benzo pirè).

Els controls s’efectuen mitjançant les xarxes automàtica i manual de vigilància de la qualitat de l’aire constituïdes per les estacions fixes i mòbils que estan dotades d’analitzadors en continu, i pels captadors i tubs passius de mesurament que requereixen d’un anàlisi posterior.

Les dues estacions fixes de vigilància estan ubicades a Escaldes-Engordany i al llac d’Engolasters respectivament. La xarxa manual de vigilància de la qualitat de l’aire consta de tres captadors de partícules sobre filtres i un captador aerobiològic de pòl·lens, i de tubs passius de mesurament del diòxid de nitrogen repartits arreu del país en l’àmbit urbà, periurbà, i en proximitat al trànsit.

Respecte al diòxid de nitrogen, relacionat directament amb el trànsit de vehicles, l’estudi de la qualitat de l’aire revela que al llarg del 2016 els nivells s’han situat  en onze mesos per sota del valor límit màxim normatiu, i només durant el mes de desembre es va sobrepassar aquest nivell, com a conseqüència de la inversió tèrmica registrada el darrer mes de l’any, el que va provocar que els gasos es concentressin als fons de les valls centrals del Principat. Així mateix, l’estudi diari també posa de relleu dues franges horàries on els nivells de diòxid de nitrogen són més elevats: al matí a partir de les 7 h fins les 10 h, i a la tarda a partir de les 18 h fins les 20 hores. També es constata que aquests nivells són inferiors durant el cap de setmana, i que solen ser més elevats en zones urbanes i cèntriques on el volum de trànsit de vehicles és més important.

Respecte al diòxid de sofre, estretament relacionat amb la combustió provocada per les calefaccions, l’estudi indica que a Andorra els nivells van situar-se al 2016 molt per sota del límit normatiu, confirmant-se així la seva estabilització. S’atribueix aquests resultats al fet que el gasoli de calefacció que s’importa al Principat és baix en contingut de sofre. El programa Renova que pretén, entre altres, millorar l’eficiència energètica del parc immobiliari i el foment de les energies renovables per part del Govern també va en el sentit de reduir les emissions i per tant, millorar la qualitat de l’aire.

Respecte a les partícules, estretament relacionades amb el trànsit, les calefaccions i les intrusions d’aires llunyans del desert, l’estudi indica que a Andorra els nivells van situar-se al 2016 molt per sota del límit normatiu, confirmant-se així la seva estabilització. No s’assoleixen però els valors guia establerts per l’OMS per aquest contaminant.

Pel que fa a l’ozó, Andorra no depèn de sí mateix, sinó de l’estat de l’aire en les grans ciutats veïnes situades a uns 200 quilòmetres, com Barcelona o Tarragona. És per aquest motiu, que en ocasions, pot succeir que s’incompleixi amb la normativa, com va ser el cas l’any 2006 on es va superar el nivell d’avís a la població en 5 ocasions, o pel 2015 en una ocasió. En aquest sentit, es destaca que al 2016 s’ha complert amb els nivells normatius.

L’estudi marca una sèrie d’accions per tal de reduir la contaminació. En referència a les mesures relacionades amb el trànsit s’aposta pel forment dels desplaçaments a peu sempre que sigui possible; continuar amb el programa Engega per incentivar l’adquisició de vehicles elèctrics, poc contaminants i els desballestament del vehicles contaminants; aplicar millores en el transport públic; i posar incidència en la necessitat d’aturar el motor dels vehicles aturats, que el temps sobrepassi els dos minuts. Pel que fa a les accions relacionades amb les calefaccions, es continuarà apostant en el programa Renova de millora de l’eficiència energètica dels edificis; en el foment de les energies renovables amb les diferents subvencions; i en l’ús del gasoli amb baix contingut de sofre. Així mateix, es continuarà amb l’educació a les escoles a través de les formacions impartides pel Centre Andorra Sostenible. Aquestes accions seran incloses en l’Estratègia del Medi Atmosfèric 2017-2020. Els resultats de l’estudi de la Qualitat de l’aire a Andorra 2016 es pot consultar al web www.aire.ad

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.