La Plataforma ‘No a l’heliport al Patapou’ denuncia que el plec de bases del concurs ‘sembla fet a mida’

La Plataforma No a l’heliport al Patapou ha celebrat, aquest dimecres al vespre, una reunió informativa oberta a tothom per exposar els motius pels que refusen aquesta ubicació per l’heliport. Els principals són el risc de la zona, la contaminació acústica i el sobrevol de la zona urbana que comportarà. A més, però, els portaveus de la plataforma, Isidre Bartumeu i Miquel Armengol, han denunciat que les bases del concurs ‘semblen fetes a mida’. Han fet aquesta acusació basant-se en que es penalitza l’oferta que es trobi a una distància de més de deu minuts del quilòmetre zero, però en canvi no es penalitza que no hi hagi accés rodat a l’heliport, cosa que els sembla ‘sospitosa’. Els impulsors de la plataforma han anunciat que faran un manifest per recollir signatures i presentar-lo al Govern, i que emprendran mesures legals i faran tot allò que calgui per aturar el projecte.

L’adjudicació del futur heliport nacional a l’UTE Cathelicòpters Heliand, amb la proposta d’ubicació al Roc del Patapou recull diverses crítiques des del Comú d’Andorra la Vella fins als veïns de la zona. Aquest dimecres al vespre, la sala d’actes del Centre Cultural la Llacuna ha acollit la primera reunió de la Plataforma No a l’heliport al Patapou (NHP). Els impulsors i portaveus de la plataforma han estat Isidre Bartumeu i Miquel Armengol, que a més, han convidat la cònsol major de la capital, Rosa Ferrer, perquè també exposés els seus arguments. Entre els assistents, més d’un centenar, s’ha comptat amb tots els membres de la majoria del Comú d’Andorra la Vella, així com amb el membre de l’oposició socialdemòcrata Josep Vila. També hi han assistit representants de l’associació ciutadana Màxima 6.

Una de les crítiques que han fet els portaveus de la plataforma que vol aturar el projecte és que ‘el plec de bases del concurs sembla fet a mida’. Segons ha apuntat Isidre Bartumeu, es dóna un ‘binomi sospitós’, que és el fet que en els requisits es tingui en compte la distància de les ubicacions proposades a la rotonda del quilòmetre zero, penalitzant totes aquelles que estiguin a més de deu minuts, i que en canvi no es penalitzi que no hi hagi accés rodat. Així, Bartumeu ha insistit que ‘els criteris matemàtics no vol dir que siguin objectius’.

Tot i això, aquest no és el principal motiu pel que la plataforma s’oposa a la ubicació de l’heliport al Roc del Patapou, sinó que la principal preocupació del grup de veïns és el risc que comportaria. Segons ha indicat Bartumeu, existeix el risc de la zona, per la caiguda de rocs, però a banda, aquest risc es podria veure incrementat per les vibracions i l’aire del vol continu dels helicòpters. A més, els membres de la plataforma també assenyalen un risc generat pel sobrevol dels helicòpters al nucli urbà. D’una banda critica que el soroll que generen ‘no és com el d’un riu, com diu el ministre’, i de l’altra apunta que aquests ‘no són els vehicles més segurs’, i que si hi hagués un accident cauria en ple nucli urbà. De fet, la cònsol major d’Andorra la Vella, Rosa Ferrer, assegura que la maniobra d’aterratge, que és la més complicada, podria suposar un risc perquè si hi hagués un accident, ‘cauria directament al carrer de l’Alzineret’.

Un altre argument exposat aquest dimecres ha estat el coneixement d’uns informes elaborats per l’Organització Internacional de l’Aviació Civil, al 2002 i al 2007 on després d’analitzar el terreny recomanava les millors ubicacions per a un possible heliport. Segons han informat Ferrer i Bartumeu, en l’informe del 2002 es van proposar dotze ubicacions, i cap d’elles era el Roc del Patapou. A més, al 2007 d’aquestes possibles ubicacions es reduïen a tres, i d’aquestes tres se’n deixava una sola i prenent mesures, perquè es considerava que l’orografia andorrana no és la més adient per a un heliport.

Per tot això, des de la Plataforma NHP, estan decidits a emprendre totes les accions que calguin. De moment s’ha convidat a tots els assistents a comunicar-se amb els impulsors de la plataforma i a aportar les seves idees, i s’està preparant una pàgina web on s’exposarà tota la informació sobre el cas. A més, es prepararà un manifest que es començarà a fer córrer a partir de la setmana vinent per recollir signatures en contra de la ubicació de l’heliport al Roc del Patapou. Les signatures que es recullin es presentaran al Govern per intentar aturar el projecte.

En cas que aquesta mesura no tingui efecte, però, no es quedaran de braços creuats, i és que també s’ha anunciat que s’emprendran accions legals, amb un recurs a la Batllia. Però Bartumeu ja avança que ‘farem tot el que calgui’, i apunta que fins i tot es planteja l’opció de penjar una pancarta gegant a la zona de la tartera del Roc del Patapou per expressar l’oposició, i també planteja arribar a llogar un helicòpter perquè voli per sobre d’Andorra la Vella i els veïns es facin una idea del soroll que suposaria. Entre els assistents, a més, ha sorgit la proposta de fer pressió a la banda espanyola de l’empresa adjudicatària, ja que es considera que potser des del país veí no s’accepta que els helicòpters aterrin en una zona de risc, i que això podria ajudar a aturar el projecte.

D’altra banda, des del Comú també es donarà suport a aquestes mesures, però a més, s’emprendran les accions legals pertinents. La cònsol major, Rosa Ferrer, ha assegurat que abans del 2 de juliol es farà un recurs de reposició davant el Govern, i que si no fa efecte ho portarà a la Batllia. A més, durant el procés es demanarà la suspensió del projecte perquè no es pugui desenvolupar fins que es resolgui el cas. D’altra banda, també es presentarà un conflicte competencial davant del Tribunal Constitucional perquè es considera que les competències d’urbanisme són del Comú i que per tant el Govern hauria d’haver demanat un informe a la corporació.

A més de les accions legals, Ferrer ha anunciat que es planteja engegar una consulta popular perquè tots els ciutadans manifestin el seu parer respecte aquesta qüestió, així com proposar la celebració d’un Consell de Comú extraordinari per tractar el tema.

1 comentari

  1. Amb el soroll del futbòl, el soroll dels casaments, el sorroll dels petards de Sant Joan, el sorrol dels quads,i el soroll dels gossos als edificis,jà em tením prou:
    Volem dormir, volem SILENCI.
    NO AL HELIPORT.
    comerç avinguda Meritxell.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada