La nostra escudella

De la mà de la revista Cuina, Catalunya ha votat. I de poc no empata en la darrera votació entre els dos finalistes, l’escudella i el pa amb tomàquet que s’ha acabat enduent el plat nadalenc. Demostrant un cop més que això de la cuina és una realitat complexa a la que es pot accedir des de plantejaments i punts de vista força diferents. Només dos apunts. Dues aportacions al debat. Modestes, però que crec que poden aportar-hi algun element de reflexió.

La primera, la més que evident coexistència de dues cuines força diferents. La de cada dia i la dels dies excepcionals, les festes. Dues cuines que es diferencien en molts aspectes d’entre els que jo en destacaria dos. La riquesa d’ingredients i la complexitat de les tècniques. I cal reconèixer que els dos finalistes, l’escudella i el pa amb tomàquet, exemplifiquen les dues cuines a la perfecció. Les tres carns, verdures i llegums de l’escudella, manipulades i cuites en un procés pacient rematat amb la conversió en àpat per mor de l’escorregut i els galets, enfront el minimalisme de la llesca de pa, el tomacó, la sal i l’oli preparats en un tres i no res.

La segona, la també evident coexistència de diversos enfocs a l’hora d’entendre el concepte cuina. En destaco dos. El que la considera fruit d’un procés històric i, per tant, dipositària d’algunes essències nostres que cal conservar, i el que la veu simplement com una manera de resoldre les nostres necessitats fisiològiques de la forma més eficient possible. El classicisme i la modernor. Perquè, no ens enganyem, l’escudella és la continuació d’aquelles coccions que feien els nostres ancestres a la marmita que penjava damunt del foc de la comunitat. I el pa amb tomàquet, no deixa de ser la solució que varem adoptar els catalans per estovar i fer més mengívol aquell pa que havia començat a assecar-se al rebost.

Per això, potser no hauríem d’haver votat la pilota d’or. El millor jugador del món. Hauria estat més enriquidor saber quina entenem que és la millor selecció nacional.

TOTES LES NOTÍCIES