n145El nou estudi EuroRAP, presentat aquest dimecres a Barcelona, inclou tres trams viaris del Pirineu entre els deu de més sinistralitat a Catalunya. La N-145, de la Seu a Andorra, ocupa la tercera posició de l’informe, amb un risc elevat d’accidents. El tram d’Alp a la frontera francesa el segueix en perillositat, al quart lloc de l’estadística. Finalment, la C-14, entre Coll de Nargó i Adrall, és la vuitena via amb més sinistres del país, catalogada amb un risc mitjà.

L’estudi EuroRAP, que es realitza a Catalunya des de l’any 2002, ha analitzat 425 trams que comprenen 6.361 km de la xarxa viària catalana, per on transcorre el 90% del volum de trànsit i on es registren el 76% de morts i ferits greus per sinistre viari.

L’informe, elaborat pel RACC amb la col·laboració del Servei Català de Trànsit (SCT) i del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, estudia aspectes com l’evolució de la sinistralitat i del trànsit i classifica els trams segons el risc que té un conductor de patir-hi un accident greu o mortal. En aquest sentit, en el darrer trienni analitzat, de 2010 a 2012, els accidents amb morts i ferits greus han disminuït gairebé un 4%, però també s’ha reduït la mobilitat un 2,8% i per aquest motiu el descens del risc se situa en el 1,2%.

Tarragona i Lleida més segures que Barcelona i Girona

A Barcelona i Girona els trams que comprenen quilòmetres considerats de risc elevat o molt elevat suposen un 15,2% del total de les vies de la primera demarcació i un 14,5% del total de la segona. Això vol dir que els punts negres augmenten en un 3,4% a Barcelona, en relació amb l’EuroRAP anterior, i en un 0,9% a Girona.

Per contra, a Lleida els quilòmetres considerats dins aquesta franja són un 13,4% del seu total, un descens del 3,8%, i a Tarragona, només un 4,7% pot rebre aquesta qualificació, un descens del 5,5%.

L’EuroRAP també posa el focus en el col·lectiu de les motocicletes i ciclomotors, del qual destaca que registra una accidentalitat en carretera molt localitzada, atès que el 50% dels accidents mortals i greus dels vehicles de dues rodes succeeixen només en el 10% del total de la xarxa viària analitzada (651 Km). L’estudi també remarca que els motoristes estan implicats en el 35% del total d’accidents greus i mortals.

Anys complicats

El director de l’Servei Català de Trànsit, Joan Josep Isern, ha assegurat que s’acosten uns anys que no seran fàcils per a la sinistralitat. Les dades de la “macroeconomia” ja indiquen que s’avança cap a un estadi “postcrisi”. Això afectarà la mobilitat però “no a la renovació del parc mòbil” perquè presumiblement encara hauran de transcórrer més anys perquè les famílies s’animin a renovar els vehicles.

La suma d’aquests dos factors: vehicles cada cop més envellits amb un repunt de la mobilitat -cal recordar que les vies catalanes presenten una densitat de trànsit que triplica les mitjanes europees- fa témer a Isern que la sinistralitat pugui repuntar, després d’uns anys de davallada.

 Trams de més sinistralitat a Catalunya

1. BV-2041, de Gavà fins a Begues, risc molt elevat.

2. BP-1417, de Barcelona a Sant Cugat, risc elevat.

3. N-145, de la Seu d’Urgell a la frontera, risc elevat.

4. N-260/N-152, d’Alp a la frontera, risc elevat.

5. B-502, de Vilassar de Mar a Argentona, risc elevat.

6. BV-5001, de Vilanova del Vallès a la Roca del Vallès, risc elevat.

7. C-16, de Berga a Bagà, risc elevat

8. BV-5108, de Cardedeu a Cànoves, risc elevat.

9. C-14, de Coll de Nargó a Adrall, risc mitjà.

10. C-12, de Tortosa a Xerta, risc mitjà.

(Foto: Bombers d’Organyà)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada