La Mòstra de Cinèma Occitan ha projectat 68 títols en les seves 8 edicions

cinema-occitanLa Mòstra de Cinèma Occitan, que enguany celebra la seva vuitena edició, ha projectat al llarg de la seva trajectòria 68 títols en les diferents varietats de l’occità. Des de la seva creació el 2008, la mostra ha anat incrementant les localitats d’exhibició, tant a Catalunya com a l’espai occità de França i Itàlia, fins a les 34 localitats.
 
La Mòstra té per objectiu promoure el coneixement de la realitat occitana a través de creacions cinematogràfiques i s’emmarca en la difusió de l’occità d’acord amb la llei 35/2010 de l’occità, aranès a l’Aran.
 
En cada edició s’exhibeixen entre 7 i 12 produccions, que suposen 4 hores i mitja de programació audiovisual en occità. Des de l’any 2012, els films es projecten subtitulats en català, per a la qual cosa, el Departament de Cultura va signar un conveni amb la Universitat de Lleida l’any 2014. El conveni permet que els alumnes d’estudis occitans facin la traducció dels films i que la seva tasca sigui supervisada pel professorat.
 
Des de l’edició 2014, la Mòstra és present en diverses universitats com la Universitat de Lleida, la Universitat de Barcelona o la Universitat Catalana d’Estiu, a Prada de Conflent.
 
L’edició 2015 es va inaugurar el 16 de juny a Lleida i es tancarà el 2 de desembre a Barcelona. En aquesta edició, s’han programat 7 títols, a 34 localitats, amb un total de 70 sessions d’exhibició.
 
D’entre les obres destaca el documental Aqueth dia i auie ua nòça (2014), de Mireia Boya i Natàlia Lloreta. El documental descriu, a través de la veu dels testimonis, els fets del 19 d’octubre de 1944, data en la qual un grup de maquis exiliats a França van entrar a la Val d’Aran amb l’objectiu d’acabar amb el règim de Franco.  Una aventura que només va durar onze dies i que es va conèixer com a “Operació Reconquesta d’Espanya”. El film és el primer document audiovisual sobre aquest episodi de la història amb testimonis directes d’aquells fets.
  
Altres films que es poden veure en aquesta edició són Crosada (1997, Michel Gayraud), una obra de ficció a partir del poema èpic de la Croada contra els càtars;Eras hemnas dera Baderca (2014, Joan Pau Ferré), testimoni oral de l’antiga vida rural i cultura occitana al Pirineu; Flamenca (1994, Michel Gayraud), adaptació d’una novel·la occitana del S. XIII; Gascogne (2014, Stéphane Sinde), film de ficció sobre unes vacances de joventut en una casa d’apicultors; La barma (2013, Fredo Valla), documental sobre la vida en una habitació rupestre o balma als Alps Occidentals; Lo truelh d’Arsin (2014, IEO Lemosin), documental a l’entorn d’un antic molí d’oli sobre els antics oficis rurals.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *