La lluita de Facebook contra les mentides

Molt s’ha parlat de la implicació de Facebook en la victòria de Donald Trump. Dos van ser els motius que van relacionar a Zuckerberg amb l’arribada a la Casa Blanca del magnat republicà. El primer, l’efecte de bombolla informativa que la xarxa social provoca. És a dir, només llegim les notícies que s’acosten als nostres interessos i desconeixem totes les crítiques a aquests arguments. En aquest cas sembla que Facebook no vol de moment fer canvis. Els usuaris han de ser lliures per triar quina informació arriba al seu “News Feed”.

El segon dels motius preocupa Facebook i a totes les grans empreses d’internet. Es tracta de la difusió en espais com la pròpia xarxa social o Google de notícies falses.

És per això que de cara a les pròximes eleccions franceses que se celebraran entre abril i maig Facebook i la signatura del cercador s’han aliat amb les grans companyies de comunicació del país veí per aturar qualsevol notícia falsa que circuli per la xarxa. Mitjans i agències com Agence Press, L’Express o Le Monde treballaran de forma conjunta per comprovar la veracitat de les notícies. Aquesta comprovació s’efectuarà de forma creuada: mentre les webs controlin als mitjans i agències, aquests al seu torn controlaran la informació que apareix a Facebook i Google.

Aquesta iniciativa s’emmarca dins el projecte llançat per la xarxa social després de les eleccions presidencials dels Estats Units al novembre. L’anomenat “Journalism Project” pretén erigir-se com un sistema de verificació de notícies. Els internautes poden denunciar una informació que més tard és comprovada per Facebook en col·laboració amb els mitjans de comunicació.

Per als que deien que el periodisme tradicional estava en vies d’extinció en detriment del periodisme ciutadà, això ha de ser un gerro d’aigua freda. Ara més que mai és necessari un periodisme de qualitat que no intenti mentir als lectors.

Per Tecnonews / AMIC

TOTES LES NOTÍCIES