La jornada tècnica sobre viabilitat hivernal prepara el terreny per al Congrés Mundial del 2014

La jornada tècnica sobre viabilitat hivernal i compromís amb la mobilitat s’ha inaugurat aquest divendres a l’auditori Rocafort del Centre Cultural i de Congressos Lauredià amb l’objectiu d”escalfar’ l’ambient i ‘animar a la gent’ a participar en el Congrés Mundial de Viabilitat Hivernal que tindrà lloc a Andorra l’any vinent.

Aquest ha estat un dels motius que ha exposat el director de l’Associació d’empreses de conservació i explotació d’infraestructures (Acex), Pablo Sáez, per celebrar la jornada al Principat, com també la participació d’Andorra en les reunions periòdiques entre els responsables de la conservació de les carreteres de totes les Comunitats Autònomes d’Espanya.

Durant la inauguració, tant Sáez com el ministre d’Economia i Territori, Jordi Alcobé, han destacat l’esforç de manteniment de les carreteres, que no s’ha de considerar ‘una despesa’, sinó ‘una inversió’. Alcobé ha reconegut que per a la pavimentació dels 300 quilòmetres de carretera del país s’ha previst un pressupost de 4,5 milions d’euros enguany, però que comptant els recursos del COEX i dels comuns aquest import es pot duplicar.

L’esforç per mantenir en bon estat i conservar en condicions òptimes les carreteres ha estat l’eix central destacat durant la inauguració aquest divendres de la jornada tècnica La viabilitat hivernal i el compromís amb la mobilitat, organitzada per l’Associació espanyola de la carretera i promoguda per l’Associació d’empreses de conservació i explotació d’infraestructures (ACEX).

En aquest sentit, el ministre d’Economia i Territori, Jordi Alcobé, ha explicat que aquesta tasca depèn de diverses partides, la més important de les quals és la de pavimentació a la que es destinen 4,5 milions d’euros per aquest any.

Alcobé ha assenyalat que hi ha 70.000 habitants que passen a diari per la xarxa viària andorrana i dos milions de turistes a l’any i que Andorra fa un esforç per mantenir els 300 quilòmetres de carretera que cal pavimentar cada any.

Així, comptant la maquinària del COEX i les accions que realitzen els comuns, el ministre ha assenyalat que la inversió pot duplicar aquests 4,5 milions d’euros ‘per altres factors de manteniment i conservació’, com poden ser les inversions per prevenir la caiguda d’allaus i de blocs.

De la seva banda, el director de l’ACEX, Pablo Sáez, ha explicat que aquestes jornades serveixen per exposar els avenços tecnològics i en la millora de la gestió. Unes millores que en el cas d’Espanya es concreten en el canvi de la sal sòlida per salmorra que ‘humidifica la superfície i queda al 100% al paviment’, ha indicat Sáez. Aquest sistema, ha dit, és ‘més eficaç i el consum de sal és molt inferior’. També s’ha progressat pel que fa a la coordinació entre administracions i en la professionalització dels responsables de la conservació i explotació de les carreteres.

Des de l’associació, ha informat Sáez, han promogut el desenvolupament d’un simulador de conducció de màquina llevaneu. Segons el director de l’ACEX, és molt difícil ensenyar als conductors ‘perquè quan tenim neu el que volem és que la tregui, no ensenyar-lo a treure-la’. Per aprendre a fer-ho els simuladors que existeixen actualment són de molt baixa qualitat i ‘el que estem desenvolupant té un cost d’uns tres milions d’euros’, ha manifestat. Tot i que no és tan equivalent com els d’avió on una hora de simulador equival a una hora de vol però podrien ser ‘tres quarts d’hora’, ha assenyalat.

Pel que fa a la celebració de la jornada a Andorra, Sáez ha indicat que el motiu ha estat la participació del Principat en les reunions periòdiques dels responsables de conservació i per preparar l’ambient de cara al proper Congrés Mundial de Viabilitat Hivernal 2014.

Per últim, el responsable de l’ACEX ha considerat que els conductors andorrans estan ben preparats per a la viabilitat hivernal, ja que disposen d’equipaments per als seus vehicles ‘perfectament conservats i operatius’.

 

TOTES LES NOTÍCIES