La Jonca potencia els caps de corda com a solistes per al concert de Meritxell

La Jove Orquestra Nacional de Cambra d’Andorra (Jonca) ha iniciat aquest dissabte les sessions de treball per preparar el concert de Meritxell, recuperant un objectiu que ja s’havia plantejat anteriorment i que consisteix en fer solistes els caps de corda. D’aquesta manera, a més de liderar les seccions de violins, violes i violoncels, tindran l’oportunitat d’aprendre a fer de solistes en una orquestra i posar-se al capdavant de tres obres. Enguany, la Jonca també ha convidat nou estudiants de l’Institut d’Estudis Musicals del Comú d’Andorra la Vella a participar en les sessions per conèixer el funcionament de l’orquestra de cara a les proves d’accés de l’any vinent.

La violoncelista Carolina Bartumeu, la viola Laia Capdevila i els violins Èlia Bastida i David Evilio Fonseca ja es preparen per debutar com a solistes en el proper concert de Meritxell de la Jonca. Aquest dissabte han començat les sessions de treball parcials per seccions amb els seus companys d’instrument dirigits pels caps de corda de l’ONCA que es desenvoluparan durant tot el cap de setmana a l’Auditori Nacional d’Andorra.

Bartumeu, Capdevila, Bastida i Fonseca seran al capdavant de tres obres i hauran d’afrontar el repte d’aprendre a ser solista en una orquestra, un aspecte important en la formació dels músics, com ha explicat la responsable d’Organització i Producció de l’ONCA, Teresa Areny.

‘Són els que estan més ben formats o estan en graus superiors i tenen un nivell més elevat’, ha indicat Areny. La proposta la va fer el director de l’orquestra Gerard Claret i ‘va ser molt benvinguda’, ha afirmat la responsable d’Organització i Producció. A més, la iniciativa segueix l’objectiu principal de la Jonca que és formar als seus músics, ja que la Fundació Onca compta amb tres formacions: la Jonca, els Solistes de la Jonca i l’ONCA, ha recordat Areny. En la primera són estudiants dels cicles superiors de música, a la segona hi participen els solistes que van ser caps de corda de la Jonca i s’han professionalitzat, i finalment, alguns d’ells, també formen part de l’ONCA.

És doncs un procés formatiu que vol servir com a plataforma dels músics andorrans. L’exemple més clar, exposa Areny, són els quatre membres andorrans a part del director Gerard Claret que han passat per les tres formacions. ‘Són les persones que més mostren l’objectiu fundacional’ de la Fundació ONCA, ha valorat la cap de Producció.

Una altra de les novetats d’aquest any és la participació d’uns nou alumnes de l’Institut d’Estudis Musicals del Comú d’Andorra la Vella. La Jonca convoca proves d’accés cada dos anys, a les quals s’hi ha de presentar els membres actuals així com els que hi volen entrar a formar part ‘ja que hi ha joves que perden l’interès per l’instrument o que es volen dedicar a alguna altra cosa’, explica Areny. Per anar-se amarant de la manera de funcionar de la Jonca i preparar-se per a la convocatòria, Claret i el professor de violí de l’institut, Jordi Albelda, han seleccionar els alumnes més preparats i els han convidat a participar en la formació fins al 2013.

Un total de 26 estudiants es preparen en aquestes sessions parcials, on els caps de corda de l’Onca donen les pautes artístiques als alumnes perquè puguin interpretar la seva part i la repassin durant l’estiu fins a les sessions de tutti al setembre. En aquesta segona part, tota l’orquestra treballa simultàniament les peces sota la direcció de Gerard Claret.

(Cliqueu a sobre per ampliar)

TOTES LES NOTÍCIES