Andorra ha acollit recentment una xerrada a càrrec de la Dra. Odile Fernàndez,  que  com a afectada, va voler documentar la seva pròpia experiència de la superació d’un càncer. La també metgesa de família, l’any 2013 va publicar un interessant llibre en el qual aporta alguns  estudis sobre la posible prevenció, basant-se en la incidència alimentària en el cáncer. Hi ha dades contrastades que parlen que un 33% dels tumors tenen a vaure amb una alimentació “desequilibrada”, a part d’altres paràmetres com  l’estil de vida i l’estat emocional.

L’especialista i autora de “Mis recetas anticáncer” (Urano 2013), va iniciar la seva intervenció aportant  informes  alarmants  sobre que  la meitat dels nounats es veuran afectats algún  dia pel càncer. Alhora va presentar els mapes actuals de distribució de la malaltia, destacant que els països amb més alta esperança de vida, també són els més afectats pel càncer; com per  exemple  els Estats Units, Canadà, Brasil i l’Argentina, encara que aquestes  poblacions disposen d’un alt índex de detecció.

En els estudis comparatius les dades confirmen que entre els països menys afectats pel càncer i alhora amb més longevitat,  s’hi destaca el Japó i fins i tot Andorra. Així es confirma les grans  diferències a nivell alimentari entre aquestes poblacions. Mentre el Japó és un gran consumidor de peix,  bolets  i sobretot algues, i empra sistemes de cocció a baixa temperatura com per exemple el vapor;  els altres països, consumeixen un alt nivel de carn vermella i alhora empren sistemes de cocció més agressius com per exemple,  la barbacoa.

També va destacar  Mèxic, on la meitat de la població consumeix més “frijoles” , picants i moltes espècies (antiinflamatoris), com la cayena, el guacamole i les llavors de lli.

Per la seva part l’Organització Mundial de la Salut (OMS) en les dades publicades el 2012 fa especial èmfasi en la importància d’una alimentació sana,  rica en fruites i verdures naturals.

Dels estudis realitzats,  també se’n  desprèn que per exemple al Nepal (Índia), que no consumeixen carn (ja que les vaques són considerades animals sagrats), la incidència del càncer és la més baixa del planeta. La seva dieta vegetariana inclou les espècies com el curry, la cúrcuma, etc.

En el cas dels indis, els infants des de molt petits consumeixen almenys dos grams al dia de cúrcuma,  això demostra que és al llarg del  temps que la prevenció pot tenir grans efectes. Encara que evidenment en aquest països ho fan de forma involuntaria però que incideix directament en la seva salut futura i en l’aspecte de la seva pell, que els dóna una aparença quasi sempre jove.    

Per altra banda a tot arreu, les malalties inflamatòries com per exemple la “tiroides” i la “hepatitis”, etc. propicien l’aparició de càncer. Recuperant dades, Odile Fernandez va apuntar que en 30 anys s’han duplicat els casos de càncer al món i que també hi ha la influència negativa dels elements tòxics i contaminats, amb els quals involuntàriament estem en contacte. Per altra banda i referint-se a Espanya, va dir que hi ha el 21 % de nens que pateixen obesitat i alhora s’augmenta el porcentaje d’afectats per la “diabetis”.

La Dra. Fernández recomana controlar el consum de sucre i va dir que la OMS recomana un màxim de 2 grs. al dia, mentre que un nèctar de fruita ja en porta 20 grs., un isotònic en porta 26 grs. una cola en porta 35, els sucs en porten 42 grs, etc. Podríem incorporar “l’estevia de qualitat”, per substituir en part el sucre. Va ressaltar que a vegades és per manca d’informació que hom consumeix a discreció sense controlar-ne  el consum. Va posar d’exemple a Sòcrates que deia: “ només hi ha un bé: el coneixement, iI només hi ha un mal: La ignorancia”.

Després de moltes altres consideracions, la conferenciant va explicar que el càncer és una malaltia multifactorial on a més a més de l’alimentació incideix  l’estil de vida (hàbits), l’obesitat, un estrès mal controlat, així com altres aspectes psicològics, que van des de la  tensió emocional, fins a les depressions no superades, etc. La suma de molts factors que inclouen una mala gestió de les emocions, pot derivar a la llarga en què un grup de cèl·lules modifiquin la seva estructura i envaeixin els teixits, i més tard facin metàstasi, amb la possible afectació del nostre sistema immunològic.

El procés es pot començar a l’úter, però si el nostre sistema immunològic funciona, aquest pot eliminar algunes cèl·lules malaltes de forma autònoma. Per altra banda, segons l’especialista, tots som potencials portadors, però no tots desenvoluparem un càncer. Des del nostre sistema immunològic podem influir,  ja que s’ha estudiat que el 80 % depén del medi ambient, i la resta de com  vivim (estil de vida i hàbits) i en gran part, de la nostra dieta diària.

Per altra banda recomana a les dones la lactància materna, ja  que segons estudis contrastats, aquest fet protegeix la mare contra el càncer de mama i d’ úter.

L’especialista recomana una certa substitució de la carn vermella, pel peix, la introducció d’aliments com les algues i els bolets, el consum de verdures i fruites, les quals presentin varietat de color, això vol dir que també aportin caròtens (exemple les pastenagues). Més color i més sabor vol dir aliments rics en varietat alimentària natural. Les crucíferes com el brócoli,  la col, la col de brussel·les, els pebrots, les tomates, els alls, les seves, i fins i tot els ràvens.  També aconsella les fruites vermelles, maduixes, cireres, els préssecs, a part de l’alvocat (aguacate), el raïm, i els cítrics.

La Doctora Odile Fernández va donar molta importància al consum de fruits secs:  ametlles, avellanes i nous. Quant a les olives va recomanar preparar-les amb una barreja d’aigua, sal i vinagre, ja que és un mètode prebiòtic molt recomanable. Va destacar la importancia del oli d’oliva extra en contra d’altres olis com el de girasol, ja que aquest últim requereix d’un procés de refinat on s’empren productes químics, els quals poden alterar les característiques organolèptiques i alimentàries.

Resumint: Va aconsellar una alimentació sana i natural, exercici físic moderat i bons hàbits de vida, a part d’una bona gestió de les emocions,(on s’hi poden  incloure unes bones relacions socials i familiars),  com la millor recepta de prevenció contra el càncer, recomanacions a les qual s’hi pot afegir una bona qualitat de vida.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada