La felicitat, el nou actiu de les empreses

Vetllar per la felicitat dels treballadors ha d’estar en la cultura de l’empresa. Així ho ha afirmat en una conferència a TBS Barcelona David Tomás, autor de “L’empresa més feliç del món” i cofundador de Cyberclick, millor empresa per treballar a Espanya segons Great Place to Work. “I la cultura de l’empresa s’ha de definir des d’un inici, no deixar que es crei de forma aleatòria a mesura que es van incorporant persones”, afegeix el CEO de Cyberclick.

La inversió en la felicitat dels empleats a la companyia de David Tomás comença des del moment de la contractació, per trobar persones que encaixin realment amb la cultura i l’equip de l’empresa. Entre algunes de les particularitats del seu llarg sistema de selecció, destaca el fet que “cada persona de l’equip on s’incorpora el candidat té dret de veto sobre ell”, explica Tomàs. “Si a algú no li agrada, no es produeix la contractació. És l’equip el que té la decisió final”.

A més, a Cyberclick, després dels tres mesos de prova del nou empleat arriba la prova de foc: en finalitzar el període de prova fan elegir el nou empleat entre dos mesos de salari perquè pugui buscar una altra feina o quedar-se a Cyberclick. “Li dones l’opció d’escollir per saber que si es queda ho fa per motivació, no per necessitat, i alhora, el dia que algú agafi els diners, que fins ara no ha passat, serà un senyal d’alarma per a nosaltres”, explica David Tomàs.

Felicitat per no quedar-se enrere
La motivació, tan lligada a la felicitat en el treball, es torna encara més important si tenim en compte la xifra que ens mostra Jaume Gurt, autor del llibre “Dissenya el teu futur. Atreveix-te a ser tu: la felicitat a la feina és possible” i antic director d’organització i desenvolupament de persones de Schibsted Spain (Infojobs): “el 64% de les persones ocupades estan ‘activament desconnectades de la seva empresa’; al 24% els és igual; i únicament un 13% es troba compromès amb ella”.

En empreses molt més grans com a InfoJobs, Gurt adverteix que, malgrat ser més difícil per tenir més empleats, més càrrecs intermedis, més difusió geogràfica, vetllar per la felicitat dels empleats és igualment important “perquè en l’economia d’avui dia no és el peix gran que es menja el petit, sinó el peix ràpid que es menja el lent”.

El directiu va recordar la situació viscuda per la seva companyia, Infojobs, a l’inici de la crisi, amb un mercat laboral en caiguda lliure i la necessitat de replantejar-se les coses perquè el negoci seguís funcionant. Per això, van decidir centrar-se en les persones: “Quan la connexió entre les persones d’una organització és real, hi ha un ‘nosaltres’ davant dels reptes, quan s’és un mateix, llavors sorgeixen les grans idees, la gent gaudeix, s’ho passa bé, aprenen més, es creixen i les coses surten bé, inclosos els resultats”, afirma Gurt.

Santiago Garcia, autor del llibre “L’art de dirigir persones avui” i director de iOpener Institute for People & Performance, segueix la línia de Jaume Gurt i aclareix “la felicitat en l’empresa té una clara lògica de negoci”. L’incentiu real és el mercat, en el qual cada vegada hi ha més pressió, i les empreses que no innovin es quedaran enrere. A més, afirma que només amb la satisfacció laboral no n’hi ha prou: “la felicitat mou, la satisfacció és conformista; treballant en la felicitat de les persones en una empresa aconseguirem que es moguin en la direcció necessària i que creixin”.

Conversar amb els empleats i no imposar
Per finalitzar la conferència, es va obrir un torn de debat amb els assistents, en el qual els tres ponents van coincidir en alguns dels comentaris compartits, com la dificultat d’involucrar els empleats en activitats especials. Per exemple, per fomentar la felicitat a l’empresa “cal fer-ho en petits grups”, i que ells mateix expressin les seves inquietuds i en què es basaria la seva felicitat. “A vegades són coses petites i simples, com instal·lar un altre microones a l’oficina”, matisa David Tomàs.

Van recomanar conversar tranquil·lament amb els empleats sobre les seves expectatives i desitjos en la companyia i involucrar-, independentment de l’edat que tinguin. I és que, segons va comentar Jaume Gurt, “els agents del canvi són les persones. Cal identificar els líders d’aquesta transformació, els influents en l’equip, i treballar amb ells el concepte de felicitat per implantar-la en tota l’empresa”.

Per Tecnonews / AMIC

TOTES LES NOTÍCIES