Els ponents de la sessió plenària del XIV Congrés Internacional de Viabilitat Hivernal que ha tingut lloc aquest dimarts a la tarda han destacat la importància de la comunicació, la coordinació i la prevenció en la viabilitat hivernal. Ministres i responsables de transport del Quebec, Finlàndia, França, Japó, Andorra, Espanya i Corea del Sud han coincidit que alertar i informar els conductors de l’estat de les carreteres i explicar-los com circular pot ajudar a la viabilitat i pot evitar accidents. Des dels diferents països s’han exposat les experiències que han tingut i han compartit les eines que fa servir cada un.

El XIV Congrés Internacional de Viabilitat Hivernal, que se celebra aquesta setmana a Andorra la Vella, ha ofert, aquest dimarts a la tarda una sessió plenària en la qual responsables de diferents països han exposat les seves experiències.

En la primera taula rodona, els representants del Quebec, Finlàndia, França i Japó han parlat de les mesures que fan servir per afavorir la viabilitat hivernal. Des del Quebec, la directora general d’Infraestructures i Tecnologia del Ministeri de Transport, Anne Marie Leclerc, ha destacat que la coordinació i el treball en equip són molt necessaris. Ha indicat que el fet que l’equip de meteorologia avanci les previsions i estigui en contacte amb el servei de viabilitat hivernal fa que la feina sigui més eficaç.

En la mateixa taula, els ponents també han destacat la utilitat de la comunicació amb els usuaris, i de formar-los per a una conducció adequada, a més de posar de manifest que la cooperació i la informació per poder reaccionar més ràpidament són necessàries.

Pel que fa a la informació cap als usuaris, els diferents ponents han exposat els mecanismes que fan servir, ja sigui a través de les xarxes socials o dels mitjans de comunicació més tradicionals, per informar de l’estat de les carreteres i llançar missatges sobre la conducta a seguir.

També han parlat, però, de les mesures legals que han aplicat, com és per exemple de l’obligatorietat de portar rodes de contacte a partir del desembre a Finlàndia o Quebec. A més, al Canadà també es redueix la velocitat màxima permesa en èpoques d’hivern per reduir els accidents i els experts han assenyalat que depenent de les característiques de cada país, aquestes són mesures a tenir en compte.

Per la seva banda, el director de Transport francès, Christophe Saintillan, ha explicat que al seu país no es pot obligar a portar les rodes de contacte perquè hi ha zones molt diverses. Ha indicat, a més, que tot i els mecanismes que s’empren per prevenir les allaus i mantenir les carreteres, hi ha vegades que per motius de seguretat s’han de tancar obligatòriament les carreteres.

La taula rodona en la que han intervingut la ministra espanyola de Foment, Ana Pastor, el ministre d’Economia i Territori, Jordi Alcobé, i el viceministre de Transport de Corea del Sud, Hyung Koo Yeo, ha tractat sobre com optimitzar els serveis de viabilitat hivernal per respondre a les necessitats dels usuaris. Els ponents han coincidit en assenyalar que és un aspecte en què no es pot retallar. La ministra espanyola ha manifestat que cal garantir que els ciutadans es desplacin amb seguretat i per això ha destacat la importància de protocol·litzar les actuacions en aquest àmbit i també de compartir experiències amb altres països, com Andorra particularment, del que ha dit que ‘podem aprendre molt perquè viuen de la neu i tenen les millors experiències’. Així, ha suggerit que seria una bona opció crear una xarxa de ‘bones pràctiques per a la viabilitat’ per compartir entre els diferents països. En aquesta xarxa virtual cada país podria donar els seus consells sobre les situacions en què s’ha trobat, per exemple si consideren millor actuar sobre la carretera neta o ja nevada. Pastor ha destacat que ‘nosaltres hem tingut molt pocs talls de trànsit per neu’ i per això considera que podrien compartir aquest exemple a la xarxa.

En aquesta mateixa línia, el ministre Alcobé també ha afirmat que no s’ha de retallar en aquest àmbit, i que en tot cas Andorra treballa en optimitzar els recursos. Concretament ha indicat que ‘apostem per invertir més en manteniment per allargar la vida de la maquinària’, i per reduir la sal fent servir salmorra. També ha opinat que cal conscienciar la població perquè ‘aprenguin a viure amb la neu’, i així s’ha referit a la recent obligatorietat de portar equipaments especials.

1 comentari

  1. Podriem aprofitar que ens ensenyessin el que cal fer per netejar els carrers quan neva.
    Molta maquinaria i infrastuctura i poca organitzacio i coordinació entre comuns i govern.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada