Les missions empresarials d’internacionalització encapçalades per la Cambra de Comerç Indústria i Serveis es vehicularan sobretot a través del Consell de Cambres de Catalunya per reduir els costos i donar un millor servei. L’entitat andorrana vol promocionar la internacionalització dels negocis, però organitzar aquestes missions a l’estranger suposa un cost econòmic i de recursos humans molt elevat, i per això es vol aprofitar el conveni que hi ha amb el Consell de Cambres de Catalunya, que a més tenen una experiència molt més àmplia en la internacionalització d’empreses. Segons ha explicat la directora de la Cambra, Pilar Escaler, la voluntat és aprofitar el seu pla d’internacionalització perquè una delegació andorrana es pugui sumar a algunes de les missions organitzades des del país veí.

Un total de catorze empresaris s’han sumat a la missió de la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis per als propers dies 4 i 5 de juny a Moscou. Aquest viatge està organitzat perquè els andorrans que hi participen tinguin ocasió de conèixer empresaris de Rússia, establir contactes amb ells, plantejar l’opció d’internacionalitzar les seves empreses allà i també captar inversors o treballadors. Tal com ha explicat la directora de la Cambra de Comerç, Pilar Escaler, la preparació d’un esdeveniment així comporta una feina molt exhaustiva per part de l’entitat i també un esforç per part dels empresaris.

Ja fa tres anys que la Cambra va organitzar la seva primera missió empresarial a l’estranger, que va ser a Lisboa i la propera és a Moscou. La directora de la Cambra indica que de moment no hi ha noves destinacions previstes, ja que aquesta mena de viatges requereixen una organització molt acurada, molts esforços i pressupost, i en aquest sentit, ‘nosaltres som molt petits’. Per aquest motiu, des de l’entitat es vol aprofundir en al col·laboració amb el Consell de Cambres de Catalunya.

Segons Escaler ja hi ha hagut empreses andorranes que s’han beneficiat del conveni que existeix amb Catalunya, però la voluntat és poder analitzar el pla d’internacionalització que tenen les cambres veïnes, i en funció del que més pugui interessar als empresaris andorrans, que una delegació del Principat se sumi a alguna de les missions catalanes. Aleshores sí que es podria fer comptant amb personal de la cambra andorrana que ‘aporti un valor afegit’ i una visió més andorrana, però no caldrà que s’organitzi tot des de la CCIS, i a més es comptarà amb els coneixements d’entitats que tenen més experiència.

Un dels problemes per a la CCIS és que el volum d’empresaris a qui pot interessar participar en una missió d’aquesta mena és difícil que compensi tota l’organització i dedicació que requereix, i per això afavoreix poder-ho compartir amb les cambres catalanes.

De moment, però, el proper viatge és a Moscou. S’hi han sumat un total de catorze empresaris que representen a nou empreses diferents i aniran acompanyats del president de la Cambra, Marc Pantebre, i també d’alguna altra persona de l’equip que hi anirà per organització, a més de membres del Govern i de la iniciativa Actua.

El principal objectiu és establir relacions amb empresaris russos, i per això des de fa més d’un mes, la Cambra se centra en organitzar una agenda personalitzada per a cada un dels assistents, amb unes reunions privades que s’adapten a les seves demandes. Aquesta és una tasca que Escaler considera imprescindible, ja que si els empresaris van a Rússia sense un programa acurat i personalitzat no els és productiu anar-hi. En canvi, si es busquen els contactes adients per a cada un, i tenint en compte que tots porten un traductor personal, les relacions que s’estableixen són molt més productives.

En aquesta ocasió, en el viatge hi participen empreses grans i mitjanes com poden ser promotores, bancs, asseguradores o majoristes. Els interessos de cada una poden ser tant establir-se a Moscou com captar personal o inversors d’allà.

El primer dia de la visita és més institucional i es dedica sobretot a ‘vendre Andorra’, amb un discurs que farà el president de la Cambra, davant d’altres cambres i associacions russes. A més, les empreses russes explicaran als andorrans el seu país i la seva cultura.

Tot i que aquesta mena de viatges es consideren molt importants des de la Cambra, també assenyalen que el cost que suposen, i per altra banda, la demanda que tenen, fan que no se’n puguin fer molts. Per als empresaris, el viatge a Moscou costarà 2.850 euros per al primer membre de cada empresa i 2.350 per al segon, que inclou tots els serveis d’agenda, traductor, vol, hotel, etcètera.

Per a la Cambra, el cost d’organització no està determinat, però Escaler assenyala que és molt important sobretot pel personal que hi han de dedicar.

És per aquests preus elevats que des de l’entitat es considera que seria bo que el Govern subvencionés una part de la despesa, com es fa, per exemple, en els viatges de benchmarking. Per exemple, pensen que estaria bé que s’assumís la despesa de la traducció o l’elaboració de les agendes. Ara, però, és la Cambra qui assumeix l’elaboració d’agendes, amb un pressupost limitat, i són els empresaris qui han de pagar els traductors.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada