“La bella dorment” el conte de Charles Perrault pel ballet de Tchaikovski

El Ballet de Moscou ha tornat a Andorra la Vella i en ple mes d’agost ens ha permès gaudir d’aquesta obra inspirada en la “Belle au Bois Dormant”, un dels contes que formava part d’una col·lecció publicada l’any 1697 per l’escriptor francès Charles Perrault ( 1628 – 1703) que és també l’autor de “La Caputxeta vermella”, “El Gat amb botes”, etc.

L’escriptor Charles Perrault havia publicat destacades obres com “El segle de Lluís el Gran” (1687), “Comparació entre antigues i modernes narracions” (1688), dotant a la seva col·lecció de contes infantils d’un nou estil literari que el va immortalitzar, i alhora són considerats els clàssics infantils de tots els temps.

Tanmateix i en el cas que ens ocupa de la “Belle au Bois dormant” l’escriptor hi aportava un valor afegit, en situar les escenes del conte al “Chateau d’Ussé”, una fortificació ubicada prop del Loire al centre de França, indret que actualment es pot visitar en un entorn molt propici.

El conte rep les influències d’antigues tradicions orals, amb origen al segle XIII i que es caracteritzen per procedències diverses, que en fusionar-se donen lloc a històries i contes de fades, sàviament acompanyades de la màgia i la imaginació dels escriptors de cada època literària.

La trilogia dels ballets que inclou “El Trencanous” i el “Llac dels Cignes”, composats per Tchaikovski (1840 – 1893) tot i que el seu germà petit Modest Tchaikovski (1850 – 1916) era llibretista, només li va escriure el llibret d’algunes òperes com “Iolanta”. Així què, per als seus ballets, Peter Ilyich Tchaikovski va recórrer a diferents llibretistes i coreògrafs entre aquests últims, destaca Màrius Petipa que va donar forma al ballet “La Bella Dorment” , i que està inspirada en la coreografia original de l’estrena de l’any 1890 amb petits matisos, que hom ha pogut observar en la representació actual a la Sala principal del Centre de Congressos d’Andorra la Vella.

Per altra banda, s’ha de dir que d’aquesta mateixa obra, la “Belle au Bois dormant” a més a més de Charles Perrault, existeix la versió alemanya (“Dornröschen”) que els Germans Grimm varen escriure al seu dia i que alguns teatres han reproduït fidelment. Però Tchaikovski, que havia estat molt temps a França, va valorar més aquesta versió que inclou els altres personatges dels contes clàssics infantils, com el gat i la gata, la caputxeta vermella i fins i tot el llop, on destaca l’ocell blau i la princesa i evidentment el príncep Desiré, el qual, interpreta i balla extraordinàriament bé, Alexei Terentiev, un ballarí format a l’Acadèmia de Ballet del prestigiós Bolshoi. Ha rebut nombrosos reconeixements i actualment pertany com a solista a l’Òpera i el Ballet Nacional de Moldàvia, el seu país d’origen. La protagonista femenina “Aurora” (Bella Dorment), és la ballarina Cristina Terentiev, guanyadora el 2007 del Gran Prix d’Artistes i Ballets de Viena. Actualment balla com a solista a l’Atlàntic Ballet Theatre del Canadà.

“La Bella Dorment” que hem vist ens ofereix un espectacle musical i de ballet on les imatges expliquen cada una de les escenes del meravellós conte amb final feliç. I l’entrada de les fades ens convida al somni de la “Bella Dorment” que Tchaikovski va musicar amb excel•lència narrativa i on destaca el “Grand pass d’ensemble” un “pas de six” que precedeix el gran Adagi i un petit Allegro. Vénen després les “variations”, amb els diferents personatges i el mestre de cerimònies “Cantalabutte” (A. Gerasimov) presenta cadascun d’ells. Sempre ballant amb delicadesa, on la Fada Lila (N. Gubanova) ens sedueix.

Fins i tot les pedres, representades per E. Shalina, Y. Zingel, A. Babkina i A. Zamaleta, ens apropen al Rei i la Reina (I. Bogdan i S. Shikina). El gat i la gata ( I. Anufriev i N. Kiseleva), tenen un paper tan digne com l’Ocell Blau i la princesa Florinda (A. Mikheev, Borovkova i S. Suvorova) Altres personatges com la Ventafocs (A. Borovkova, S. Suvorova i S. Smirnov).

El Llop i la Caputxeta vermella interpretats per Y. Gridina i S. Tarasenko que ens van oferir un vertadera exhibició del seu “pas de caràcter”. I “Carabosse” la bruixa que no podia faltar en un conte de fades com aquest, amb el suport d’una composició d’alt nivell d’un Tchaikovski, reconegut arreu per la música de les seves composicions per a ballet i que constitueixen els “clàssics” de la història d’aquest gènere.

Destaquen en la seva intervenció els tres ballarins que han de ser escollits per la princesa i que també captiven un públic amant del ballet i la música, una bellesa estètica que juntament amb els jocs de llum, van posar color d’estiu a un conte atemporal, com és la “Bella Dorment”.

La representació del ballet, sota la direcció de Timar Fayziev, alhora fundador de la Companyia, creada l’any 1989 que també hi participa com a expert coreògraf, permet augurar una nova cita amb el “Ballet de Moscou”, del qual, ja hem pogut admirar anteriors produccions, com el Trencanous i el Llac dels Cignes respectivament.

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.