Jover: “L’educació és l’eina més important per lluitar contra radicalismes i extremismes”

El  darrer monogràfic de la sessió de tardor de l’OSCE-PA que s’està desenvolupant a Andorra s’ha centrat en l’educació i en l’aportació que aquesta fa per garantir l’estabilitat i desenvolupament de les societats. El mateix ministre d’Eduació i Ensenyament Superior, Eric Jover, ha ressaltat que l’educació és “l’eina més important per canviar la societat en el sentit que es vulgui, i evidentment també per lluitar contra radicalismes i extremismes”. Tant Jover com la directora de l’escola andorrana, Ester Vilarrubla, han defensat davant els parlamentaris el model de tres sistemes educatius del país, bàsic per garantir “la cohesió” social. L’educació ha d’anar més enllà de formar joves per anar cap a l’ensenyament superior o cap al mercat laboral, per anar cap a la formació de “ciutadans responsables i crítics”, ha opinat Jover. Amb l’educació s’ha clos la sessió de l’OSCE-PA, la qual ha felicitat a Andorra per la part organitzativa i pels temes escollits, ha celebrat la consellera general demòcrata, Meritxell Palmitjavila.

Després de tres dies de debats entre polítics d’arreu del món, la XVI sessió de tardor de l’assemblea parlamentària de l’Organització per la Seguretat i Cooperació d’Europa (OSCE-PA) s’ha clos aquest dijous al migdia. No sense abans posar sobre la taula un debat sobre l’educació i el seu paper per garantir l’estabilitat i el desenvolupament de les societats. L’educació com a garantia per mantenir la pau, tal com han defensat alguns dels ponents parlamentaris principals. I tal com ha defensat també el mateix ministre d’Educació i Ensenyament Superior, Eric Jover: “És l’eina més important per canviar la societat en el sentit que es vulgui i, evidentment, també per lluitar contra radicalismes i extremismes”.

Per tot plegat, els parlamentaris han coincidit en la necessitat que l’escolaritat sigui obligatòria per a tots els infants i joves. En aquest sentit, la consellera demòcrata i representant andorrana de la delegació de l’OSCE-PA, Meritxell Parlmitjavila, ha confiat que en les properes sessions “surti alguna resolució que forci als governs” a garantir aquest punt.

Jover, i també la directora de l’escola andorrana, Ester Vilarrubla, han explicat davant l’OSCE-PA el model educatiu andorrà amb els tres sistemes públics, gratuïts i de lliure elecció, “un dels punts forts que han ajudat a mantenir la cohesió social” al país, sobretot davant l’explosió demogràfica de les darreres dècades, ha ressaltat Jover. El ministre també ha destacat, com a tret diferencial andorrà, que més del 95% dels escolars estan dins el sistema públic.

Pel que fa a la lluita contra els radicalismes, el ministre ha exposat que a Andorra ja fa temps que es treballa en aquesta línia dins l’educació, per formar una “ciutadania democràtica”. Així, el model que s’ha d’anar eliminant és el clàssic d’educar per arribar a l’ensenyament superior i el mercat laboral, en detriment d’apostar per “formar ciutadans responsables i crítics”. És a través de l’escola, ha defensat, que “evoluciona el propi país”.

D’altra banda, durant aquest debat sobre l’educació, els ponents han defensat idees com que aquesta serveix per prevenir conflictes i per protegir infants que es troben a països amb conflictes. També és una eina per lluitar contra la globalització, per acabar amb estereotips i per promoure la tolerància i el respecte.

Felicitacions a Andorra

En acabar la sessió de l’OSCE-PA la consellera Palmitjavila ha assegurat que han estat felicitats per com s’ha desenvolupat l’organització del congrés i pels temes escollits: educació, medi ambient i ciberseguretat, els quals “han suscitat interès i preocupacions comunes”. En el cas de l’educació, ha estat la primera vegada que se n’ha fet un debat monogràfic. Palmitjavila ha confiat que aquest tema es reprengui en properes sessions.

ANA

TOTES LES NOTÍCIES