IX Congrés Mundial de Turisme de Neu i Muntanya: una actualització de les estratègies

La novena edició del Congrés de Neu i de Muntanya acaba de celebrar-se  del 2 al 4 de març 2016, al Centre de Congressos Lauredià. Amb el lema  “Esport i Aventura, una combinació prometedora”, l’esdeveniment  ha constituit una valuosa aportació per a tots els sectors del país que directa o indirectament en depenen. 

Amb el suport de la “UNWTO”, ( Union Nations World Tourism Organization) que l’integren 153 països, i a través de la OMT (Organització Mundial de Turisme),  l’esdeveniment va anar  a càrrec “d’Andorra Turisme” en col·laboració amb el Comú de Sant Julià, així com d’altres partners del país. En aquesta IX edició s’ha realitzat una interessant revisió dels productes turístics d’Andorra amb més potencial, i també tenint en consideració  els efectes negatius del canvi climàtic a nivel mundial.  

El Congrés s’ha programat en 6 sessions que es van iniciar amb “El turisme esportiu com a oportunitat per a les destinacions de muntanya. Iniciatives públiques i requeriments bàsics per a l’èxit”. El moderador va ser el Sr. Márcio Favilla, Director Executiu de Programes Operatius i Relacions Institucionals de l’OMT (Organització Mundial del Turisme). En la sessió d’obertura  hi van participar entre altres el Ministre de Turisme i Comerç d’Andorra , el Sr.Francesc Camp,  i el Sr. Richard Kämp, Director de Política Turística del Ministeri d’Economia, Formació i Investigació de Suïsa. La primera de les propostes  va ser “Els productes de turisme esportiu i d’aventura necessiten promoció. Quines són les noves eines de màrketing per a les destinacions de muntanya?.

congres neuLa segona sessió,  va centrar-se en “l’acollida d’esdeveniments esportius com a element dinamitzador, per incrementar el valor afegit d’una destinació. Una gran inversió que té un retorn limitat?” Aquí entre els experts hi havia el Sr. Martin Gaffuri, Responsable de Curses i Comunicacio Internacional de Scott Sports de Suïsa, el Sr. Phillippe Sudres, Director de Comunicació d’ASO (Amaury Sport Organisation de França),  entre altres. Com a representant d’Andorra i alhora moderador hi va participar el Director General de Vallnord, el Sr. Martí Rafel que va considerar que hi ha un bon retorn en els grans esdeveniments espòrtius però també en les curses més locals, encara que convé fer-ne una selecció a mig termini.  

En la tercera sessió es va parlar del posicionament del turisme d’aventura en el mercat global. I de com crear experiències de qualitat, així com del límit entre l’autenticitat i la artificalitat. Va moderar aquest debat la Sra. Esencan Terzibasoglu, Directora de Programa Destination Management & Quality UNWTO . Entre altres especialistes,  hi havia el Sr. Christopher Hinteregger, Soci de Kohl & Partner Hotel & Tourism d’Àustria, així com el Sr. Willy Fux, Consultor de LHM Conseil i membre del Clúster Montagne France.

La quarta sessió,  en la penúltima jornada del Congrés va centrar-se en… “Com reaccionen les destinacions de muntanya davant les demandes dels nous clients que cerquen un estil de vida saludable i actiu?”.  En el debat interactiu entre els experts hi havia el Sr. Veikko Halonen, Director General Vuokatti Sport de Finlàndia, i també el Sr. Marcelo Garcia que és el Coordinador de Projectes Estratègics, de “Villa La Angostura”(Argentina)   Un exemple de ciutat turística rodejada de boscos i ubicada al sud de La Patagonia i a 780 mtres sobre el nivel del mar amb tant sols 11.000 habitans,  els quals viuen només del turisme. Va remarcar,  que després de la destructiva erupció volcánica,  la voluntat política va fer possible la recuperació del seu patrimoni natural, sempre amb la complicitat dels seus habitants.

En aquesta segon jornada s’ha de destacar “La Aliança per la Muntanya” una proposta presentada per la Organització de les Nacions Unides per l’Alimentació i l’Agricultura (FAO).   

Per part andorrana va intervenir el Sr. Enric Torres Director,  de Nous Projectes d’Andorra Turisme i va actuar de moderador el Sr. Miguel Pedregal de Caldea Innú. Tanmateix va  participar la Sra. Innma Jiménez, Directora de l’Agència econòmica ADI (Andorrra Desenvolupament i Inversió), la qual va explicar entre altres coses, les bases de treball del projecte “ACTUA” i va fer especial esment al  Clúster de Salut.

A la penúltima sessió del Congrés,  és va parlar de l’associació del nom  d’esportistes internacionals a la imatge d’una destinació de muntanya, o d’un esdeveniment esportiu que vinculi la marca de país. Hi van participar l’exesquiador i pilot de rallys Albert Llovera, així com Ferran Latorre, alpinista viatger i descobridor de nous indrets. També Xavier Florencio, director esportiu de “Katusha” de ciclisme i Jean Philipe Montfort,  del Servei de Desenvolupament Internacional (Clúster Montagne,  France).

Finalment,  es va parlar de la re-invenció del senderisme, una activitat indispensable per al turisme de muntanya. Les noves perspectives quant  a les activitats a l’aire lliure han propiciat una recuperació dels antics camins i rutes de muntanya afavorides pels GR que travesen tota Europa.

És va concloure que l’esquí seguirà sent la motivació principal de viatge dels “Mountainlikers” del futur però les noves tendències s’apunten cap a  nous consumidors d’arreu, que practiquen vida saludable com el “Senderisme” i el “Cicloturisme” principalment.

Un fet que obliga a les destinacions a adaptar-se al canvi, diversificant productes per atraure nous “nitxols”  de mercat. La última sessió va ser un clar exponent de casos d’èxit en aquest àmbit. Com van  exposar entre altres, el Sr. Alfredo Ferreyros, President Executiu de Explorandes (Perú) i el Sr. Andy Schimeck, Director general de “Marmot Mountain Europe” d’Alemanya.

Entre les conclusions,  per part d’Andorra,  és va apuntar la possibilitat de fer un país laboratori per a les noves tecnologies, a través dels Clústers d’Innovació (Feda i Andorra Telecom),  així com els Clústers d’Educació, els Clústers d’Esports, etc. Tal com va dir el secretari general de la OMT, Taleb Rifai, “El Turisme de Neu i de Muntanya s’ha convertit en un sector punter que obre múltiples oportunitats per a les destinacions, amb la qual cosa es tracta de assolir una diversificació de l’oferta” (sempre respectuosa amb el medi natural).

Actua té com objectiu principal generar sinergies que facilitin la diversificació d’aquestes activitats. A part, la divulgació d’esdeveniments per Amateurs és una altra de les propostes presentades al congrés 2016. Finalment, un altre tema important que es va debatre, va ser el paper del Turisme en l’Agenda 2030 del Desenvolupament Sostenible.   

 

TOTES LES NOTÍCIES